- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nyt Embraer-fly skærper konkurrencen blandt regionaljets

Konkurrencen for regionale jetfly er blevet skærpet efter, at flyproducenten Embraer netop har lanceret en forbedret udgave af den populære E-175.

Der er lagt op til en skærpelse af konkurrencen på jetfly med 70-90 sæder efter, at Embraer netop har offentliggjort en modificeret udgave af sin E-175’er. Ifølge flyproducenten har man lykkedes med at sænke brændstofforbruget med 6,8 procent sammenlignet med den oprindelige E-175, og dette vil unægtelig gøre den i forvejen populære flytype endnu mere efterspurgt.

Det er blandt andet en ny vingespids, systemoptimeringer og aerodynamiske forbedringer, som er med til at levere brændstof-reduktionerne. Ifølge Embraer er reduktionerne bedre end, hvad man først havde forventet.

Embraers E-175 er den direkte efterfølger til E-170’eren, der var det første fly i E-jet-serien, som på blot ti år er blevet til en kæmpesucces for den brasilianske flyproducent. E-serien rundede i efteråret 2013 levering nummer 1.000, og ordrebøgerne bugner fortsat.

Har slået både Boeing og Airbus
Sammen med den canadiske flyproducent Bombardier har Embraer til dato sat sig tungt på markedet for regionaljets, som er definitionen på jetfly med under 100 sæder. Imens Embraer dækker markedet med E-175 og til dels E-190 og E-195, tilbyder Bombardier flytyperne CRJ-700, CRJ-900 og CRJ-1000.

Selvom de to producenter indtil nu forholdsvis har delt markedet for regionale jetfly ligeligt imellem sig, vidner et blik i ordrebøgerne dog om, at brasilianerne er ved at trække fra canadierne. For imens Bombardier har 111 ordrer på CRJ-flyene, har Embraer 429 på sine E-jets, hvoraf de 150 er på den nye generation E2, som forventes klar i 2018.

Der er ingen tvivl om, at de to forlængede varianter i E-serien, E-190 og E-195, især har været med til at give brasiliansk baghjul til canadierne på ordrebeholdningen. De to forlængede udgaver er nemlig blevet dominerende på markedet for 100-130-sæders fly, som hidtil var domineret af Boeing og Airbus.

Embraer har med E-190 og E-195 formået at slå både Boeing og Airbus af pinden på dette marked med i alt 714 solgte fly. Alt imens har Boeing og Airbus måttet se sine 130-sæders fly, Boeing 737-600 og Airbus 318, stå hen uden efterspørgsel, og et samlet antal ordrer og leveringer på henholdsvis 69 og 79 fly.

Billede: Offentliggørelsen af den modificerede E-175 kommer præcis ti år efter leveringen af de første to E-jets til lanceringskunderne LOT og US Airways. Embraers E-jets bruges desuden af blandt andre Flybe, Estonian Air, Lufthansa, British Airways Cityflyer, KLM Cityhopper. Foto: Embraer.