- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Nyt flyselskab vil konkurrere med Widerøe

Inden længe kan det norske regionale flyselskab Widerøe måske se frem til øget konkurrence. Det kan blive en realitet, hvis den tidligere Widerøe-pilot Ola O.K. Giæver får held med planerne om at få Viking Air Norway i luften under navnet FlyViking.

Ola O.K. Giæver var ansat som pilot hos Widerøe i 32 år, indtil han i juni 2014 blev sat på IGT (Ingen Generel Tjeneste, red.), hvilket betyder, at han ikke længere måtte flyve for selskabet. Den 9, september blev han opsagt i flyselskabet, da han i mange sammenhænge havde været for åbenmundet og udvist illoyal optræden over for sin arbejdsgiver.

Opsigelsen mundede ud i en retssag, hvor Ola O.K. Giæver mente, at han var blevet uretmæssigt opsagt, men han tabte senere sagen mod sin tidligere arbejdsgiver.

Den 9. april 2015 havde Ola O.K. Giæver sidste dag hos Widerøe og selvsamme dag stiftede han ifølge oplysninger fra Brønnøysundregistrene selskabet Viking Air Norway ASA. Kort tid efter blev Tromsø-selskabet Flytaxi Nord endvidere overtaget for at sikre en koncessionsplatform.

På hævntogt
Planen er, at Ola O.K. Giæver sammen med andre tidligere Widerøe-piloter vil etablere et konkurrerende selskab til Widerøe i det nordlige Norge.

“Vi kommer til at byde ind, når der kommer et nyt udbud på de korte ruter i Nordland, Troms og Finnmark i 2016. Det er en stor hæmsko for distrikterne, at én aktør har fået monopol på dette marked. Det er regeringens ønske at etablere konkurrence, og skal de få,“ har Ola O.K. Giæver udtalt til det norske medie Nordlys.

Der hersker ingen tvivl om, at den tidligere Widerøe-pilot er ude på et slags hævntogt mod sin tidligere arbejdsgiver.

“Jeg var ikke alene om at måtte forlade selskabet, og jeg har ikke haft problemer med at få kontakt til piloter, som tidligere er sagt op af Widerøe, som mine kommende nye medarbejdere.“

Ifølge Nordllys har Ola O.K. Giæver indtil videre rejst 21,4 mio. norske kroner gennem en emission, hvor investorerne har været Ibidum Systems AS, Solberg Holding AS samt Saga Utvikling AS. Det er dog ikke nok, da der skal fem gange så mange penge til, før flyselskabet kan komme i luften.

“Vi skal have mindst 100 mio. på bogen. Derefter skal vi ud at se på ruter og fly,“ siger Ola O.K. Giæver.

Opstartstidspunkt, ruter og valg af flytyper er derfor endnu ikke kendt. Det er dog sandsynligt, at det bliver nogle af de ældre De Havilland Dash 8-versioner, som kan blive grundstammen i en flyflåde.