- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Øget overskud i Egencia samt færre ansatte

Erhvervsrejsebureauet Egencia præsterede et overskud på 12 mio. kroner i 2015, samtidig med at antallet af fuldtidsansatte faldt med næsten 10 procent.

Siden erhvervsrejsebureauet VIA Travel i 2012 blev opkøbt af den amerikanske Expedia-koncern har bureauets skandinaviske afdelinger foretaget en løbende tilpasning af navn og varemærke. Først blev det til VIA Egencia, og for et halvt år siden blev navnet ændret til Egencia, som tilsvarende forretningsenheder overalt i verden hedder.

Med næsten en måneds forsinkelse har Egencia fået indsendt årsrapporten for 2015 til Erhvervsstyrelsen, og det må ifølge reglerne allerede have udløst en bøde til selskabets ledelse. Men årsrapporten var trods alt værd at vente på, idet Egencia Denmark A/S kunne præsentere et nettooverskud på 12 mio. kroner mod 11 mio. året før. Dermed stoppede fire års konstant nedgang i resultatet fra 31,8 mio. i 2011 til 11,0 mio. kroner i 2014.

Sys Hansen er administrerende direktør hos Egencia Denmark A/S.

Sys Hansen er administrerende direktør hos Egencia Denmark A/S.

Selskabets ledes i Danmark af administrerende direktør Sys Hansen, og hun betegner i årsrapporten resultatet som værende tilfredsstillende i forhold til forventningerne til året.

“Selskabet arbejder fortsat med en effektivisering af arbejdsgange, hvilket har påvirket selskabets resultat positivt,” hedder det således i beskrivelsen af udviklingen i aktiviteterne.

Farvel til 15 ansatte
Bruttofortjenesten blev i 2015 reduceret med 1,3 mio. til 90,7 mio. kroner, men det forbedrede driftsresultat er sikret gennem en tilpasning af omkostningerne. Der er nemlig sparet 3,1 mio. kroner på gager og lønninger gennem reduktion af det samlede antal fuldtidsansatte fra 171 til 156. Det svarer til, at ni procent af medarbejderne er forsvundet i løbet af et års tid.

“Vi har rent faktisk ikke afskediget medarbejdere. Det hele er sket ved naturlig afgang. Men lige nu ansætter vi rejsekonsulenter igen, og alene i år vil vi tage seks nye rejseelever ind,” fortæller administrerende direktør Sys Hansen til CHECK-IN.dk.

Egencia-direktøren kan berette om en fortsat udvikling i andelen af online-bookinger foretaget af bureauets kunder. I øjeblikket ligger den såkaldte gennemsnitlige adoption-rate på 56 procent.

“Nogle kunder har en online-ratio på 95 procent, mens andre ligger på fem procent eller måske slet ikke er kommet i gang med at selvbooke.”

Egencia afsluttede i december en transitionsproces, hvor et nyt IT-system er blevet installeret til brug for kunder og medarbejdere. Selvom Sys Hansen vurderer, at implementeringen er gået godt, er der ikke i første omgang besparelser at hente ved anvendelse af det nye system, men til gengæld får kunderne en bedre oplevelse.

“Der er kæmpe investeringer i IT. Kunderne vil have samme oplevelse af at booke via vores systemer, som når de booker ferierejser. Det giver nogle udfordringer, når de virksomheder de er ansatte i samtidig skal have indbygget en masse kontrolsystemer,” fastslår Sys Hansen.

 

Relaterede artikler:

Slut med VIA Travel i Norden

VIA Egencia fastholder stabil indjening

VIA´s provinskontorer presses af online

Sikker bundlinje hos VIA Egencia

VIA Travel fusionerer med Egencia