- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Officielt: Vragdele fra Egyptair-fly er lokaliseret

Egyptair oplyste i en pressemeddelelse ved 19-tiden torsdag aften, at vragdele fra det forsvundne egyptiske fly er blevet fundet. Fundet er angiveligt gjort nær den græske ø Karpathos, der er beliggende i farvandet sydøst for Kreta. Ifølge Egyptair er pårørende til passagerer og besætningsmedlemmer allerede blevet informeret om fundet, og eftersøgningen vil fortsætte efter flere dele fra det forsvundne fly. Sent torsdag aften rejste de græske myndigheder dog tvivl om, hvorvidt disse oplysninger var korrekte.

Pressemeddelelse fra Egyptair udsendt den 19. maj kl. 19:10.

Pressemeddelelse fra Egyptair udsendt den 19. maj kl. 19:10.

Samtidig hævder en kaptajn ved navn Tarek Wahba Mersek fra containerskibet Maersk Ahram torsdag eftermiddag at have observeret en redningsvest samt dele af et flysæde i farvandet sydøst for Kreta, hvilket er tæt på den position, hvor Egyptair-flyet forsvandt. Containerskibet har sammen med en række andre skibe deltaget i eftersøgningen af det forsvundne Airbus A320-fly. Det er dog ikke officielt bekræftet, at de observerede genstande stammer fra Egyptair MS804, og at Maersk-skibets fund dermed kan kædes sammen med Egyptairs første meddelelse.

“Vi fandt det – redningsvest og et sæde fra et fly,” skriver Tarek Wahba på sin Facebook-profil og ledsager opslaget med fotos af en redningsvest flydende i vandet.

Mange gætterier og rygter
I løbet af torsdagen er der samtidig dukket mere eller mindre troværdige historier op omkring flystyrtet. En af de mere kuriøse historier er blevet gengivet i det russiske medie LifeNews. Her hævder en tidligere Egyptair-pilot ved navn Sharif Mehera, at han var en nær ven af kaptajnen på det egyptiske fly, og at denne havde fortalt, at flyselskabet for nogle dage siden blev truet, da ukendte gerningsmænd havde skrevet en besked på et af selskabets fly. Ifølge Mehera var beskeden på arabisk: “det næste drab sker på fly nummer SU-GCC”, der var registreringskoden på ulykkesflyet.

Ifølge Sharif Mehera var flyselskabets sikkerhedsafdeling bekendt med denne hændelse. Det fik tidligt torsdag eftermiddag Egyptair til at rykke ud med følgende meddelelse:

“Egyptair afviser alle misledende informationer, der er blevet publiceret på nyhedssites og sociale medier om årsagen til MS804´s forsvinden, men selskabet kan i stedet meddele, at årsagen til flyets forsvinden endnu ikke er blevet bekræftet. Egyptair henstiller til, at medierne verificerer informationer, som de udsender og i stedet henholder sig til de officielle pressemeddelelser fra Egyptairs mediacenter.”

I Tunis samme dag
Data fra Flightradar24 viser, at det nedstyrtede fly med registreringen SU-GCC, natten mellem tirsdag og onsdag overnattede i Asmara i Eritrea i det østlige Afrika, før det onsdag morgen fløj til Cairo og i løbet af dagen gennemførte en returflyvning til Tunis. Umiddelbart efter ankomsten fra Tunis satte flyet kursen mod Paris-CDG, hvorfra det lettede sent onsdag aften.

Airbus A320-flyet var næsten 13 år gammelt. Første flyvning fandt sted en 25. juli 2003, og flyet blev leveret til Egyptair samme år den 3. november. Ifølge Airbus har flyet akkumuleret omkring 48.000 flyvetimer i det egyptiske flyselskabs tjeneste. Egyptair beskæftiger yderligere 10 fly af samme type, og her er gennemsnitsalderen på lidt mere end 21 år. Flyets kaptajn havde over 6.000 flyvetimer i logbogen, hvoraf de 2.000 timer var på A320-flytypen, mens andenpiloten havde 2.766 registrerede flyvetimer.

Relaterede artikler:

Passagerfly forsvundet mellem Paris og Kairo

Flykapring er slut

Flystyrt har kostet 224 mennesker livet