- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

(OPD:) SAS: Verdensrekord i tab af passagertrafik

SAS satte en lidet flatterende verdensrekord i 2009. Antallet af betalte sædekilometer faldt fra 2008 til 2009 med 16,7 %, hvilket er det svageste resultat blandt verdens 50 største luftfartsselskaber. Selv kriseramte Japan Airlines og Thai Airways klarede sig bedre.

(OPDATERET)

Et af luftfartsselskabernes nøgletal er RPK (Revenue Passenger Kilometer), der bruges til at måle udviklingen i passagertrafikken.

Det angiver, hvor mange millioner indtægsbærende sædekilometer, der er produceret i en given periode.

Fra 2008 til 2009 reducerede SAS kraftigt den udbudte kapacitet. Det blev gjort så markant, at selskabets produtkionfaldt fra 27.890 mio. RPK til kun 23.241 mio. RPK. En nedgang i passagertrafikken, der svarer til 16,7 %.

Det var samtidig nok til at sætte “verdensrekord“, hvis man sammenligner med de 50 største luftfartsselskaber i verden.

Størst fald i RPK fra 2008 til 2009:
(i parentes er angivet den aktuelle værdi af RPK i 2009 i mio.)

01. SAS Scandinavian Airlines, -16,7% (23.241)
02. Thai Airways, -15,6 % (38.124)
03. Japan Airlines, -13,0 % (72.621)
04. Air Berlin, – 11,6 % (39.164)
05. United Airlines, -8,5 % (161.663)
06. Malaysia Airlines, -8,3 % (32.894)
07. Singapore Airlines, -8,0 % (82.883)
08. Air New Zealand, -7,6 % (27.122)
09. American Airlines, -7,1%, (196.904)
10. Delta Air Lines, -6,8 % (304.009)

(Kilde: Airline Business)

SAS var klart i en kategori for sig.Også Thai Airways på 2. pladsen har haft store økonomiske og finansielle problemer, der har medført behov for kapitaltilførsel.Japan Airlines, der i januar måned i år måtte foretage en økonomisk mavelanding og således har været under re-strukturering og kreditorbeskyttelse, kan registrere det 3. største tab i passagertrafikken.

Tallene bekræfter, at SAS har befundet sig i en meget vanskelig situation. Produktionsapparatet blev i løbet af en kort periode skåret dramatisk ned – og mere dramatisk end alle andre luftfartsselskaber i samme kategori. Derfor er der al mulig grund til at glæde sig over de mere offensive signaler, der i dag sendes fra SAS-ledelsen. Det er imponerende, at et selskab kan rejse sig fra en lyn-slankekur, der under andre omstændighederkunne have være direkte livstruende.

Blandt de selskaber, der har udviklet sig mens SAS og andre større selskaber har måttet slanke sig, ser man selskaberne i KIna, Mellemøsten og Sydamerikan, der i mange tilfælde har haft tocifret vækst i passagertrafikken i samme periode.

Bedst gik det kinesiske Hainan Airlines, der fik en stigning i RPK på 28,4 %, mens Emirates kunne præstere en RPK-vækst på 24,1 %. Også China Southern Airlines, Air China, China Eastern Airlines, Turkish Airlines, Qatar Airways, Etihad Airways og LAN Airlines fik tocifrede vækstrater i samme periode som de europæiske, amerikanske samt øvrige asiatiske selskaber styrtblødte.