- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Oslo Lufthavn først med biobrændstof

SAS, Lufthansa Gruppen og KLM har indgået en aftale med Statoil Aviation og Avinor, der driver hovedparten af Norges lufthavne, om fast leverance af biobrændstof i Oslo Lufthavn.

Statoil Aviation vil gennem aftalen levere 2,5 millioner liter biobrændstof til tankanlægget i Oslo Gardermoen Lufthavn. Dette svarer til cirka 3000 flyvninger mellem Oslo og Bergen med 50 procent iblanding af biobrændsel, og betyder, at Gardermoen fra marts 2015 bliver verdens første hovedlufthavn til at tilbyde faste leverancer af biobrændstof, som en del af den daglige operative drift, til SAS, KLM og Lufthansa Guppens selskaber, som tæller Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Germanwings og Eurowings. Det er dog ikke Lufthansa-selskaber, der flyver til Gardermoen.

”Jeg er stolt over, at Oslo Lufthavn, som det første hub i verden, vil tilbyde vores kunder regelmæssige leverancer af biobrændstoffer. Sammen med mange andre foranstaltninger vil det give klima- og miljøindsatsen et yderligere løft,” siger administrerende direktør i Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas,

Også hos SAS, der kommer til at aftage mest biobrændstof, er der jubel.

”SAS har i over ti år arbejdet på at fremskynde kommercialiseringen af vedvarende brændstoffer, så denne aftale er et vigtigt skridt mod konkrete initiativer for bæredygtig luftfart,” siger koncernchef Rickard Gustafson, SAS.

Reduceret med 13 procent
SAS var fornylig først i luften med iblandet biobrændstof, fra Trondheim i Norge og Arlanda i Sverige. Selskabet har gennem en kontinuerlig fornyelse af flyflåden og et omfattende miljøeffektiviseringsarbejde i luften og på jorden reduceret den totale CO2-udledning med cirka 13 procent siden 2015. I samme periode er produktionen øget betydeligt. SAS er også det første og eneste selskab i Skandinavien, som kun har Next Generation jetfly i sin flåde. Fra næste år vil SAS løbende få leveret de mest brændstofbesparende flytyper til kort- og langdistance: Airbus 330 Enhanced, Airbus 320 Neo og derefter Airbus 350 Extra Wide Body.

”Når vi investerer i den nyeste teknologi i luften, så bidrager det til at reducere udslip, men skal vi reducere flyets negative påvirkning på miljøet hurtigere og langt mere markant, så er leverancen af biobrændstof også en vigtig del at få på plads,” siger Rickard Gustafson.

SAS har ambition om at bruge biobrændstof i endnu større grad de kommende år. Forventningen er, at biobrændstof snart kommer til at blive konkurrencedygtigt i forhold til fossilt alternativ. Dette kræver en omfattende miljø- og afgiftspolitik fra myndighederne, som tager hensyn til, at luftfarten er en kollektivtransport i en international hård konkurrence med små økonomiske marginer.