- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Oslo-lufthavn lukker

Oslo Rygge-lufthavnen lukker til november. Det har bestyrelsen besluttet, da lufthavnens største kunde, Ryanair, forventes at trække sig ud som følge af en ny norsk lufthavnsafgift.

Endnu inden den nye norske lufthavnsafgift er trådt i kraft har den fået alvorlige konsekvenser. Afgiften, der indføres 1. juni, betyder nemlig, at Ryanair i slutningen af oktober i år lukker sin store base i Oslo Rygge-lufthavnen. En base, hvor selskabet i sommersæsonerne har otte fly stationeret og 30-40 ruter fra.

Da Ryanair-trafikken udgør totredjedele af trafikken i Rygge, så har lufthavnens bestyrelse besluttet, at lufthavnen lukker helt den 1. november i år, når det irske lavprisselskab er væk.

”Bestyrelsen i Rygge civile lufthavn har i dag konkluderet, at der ikke er grundlag for yderligere operationer med civil lufttrafik efter 1. november. Det er baseret på passagerafgiften, som gør, at vi ikke længere er konkurrencedygtige. Dermed mister vi to tredjedele af vores volumen,” siger lufthavnens direktør Pål F. Tandberg til tv-stationen NRK.

1.000 mister arbejdet
Ryanair vil først i næste uge melde uge hvad de beslutter at gøre i Rygge som konsekvens af den nye lufthavn. Selskabet har dog tidligere proklameret, at man vil trække sig ud, hvis afgiften bliver indført. Og lufthavnens ledelse er så sikker på at Ryanair gør alvor af truslen, at de allerede nu har besluttet at lukke lufthavnen. At drive lufthavnen videre uden Ryanair-trafikken vil give et tab på over 100 millioner norske kroner.

Lukningen af Rygge-lufthavnen sydvest for Oslo kan betyde, at helt op til 1.000 mennesker i lufthavnen og hos underleverandører mister arbejdet.

Rygge-ruter til Gardermoen
På den anden side af Oslo i Gardermoen-lufthavnen håber man på, at Ryanair ikke forlader Norge helt, men at selskabet i stedet flytter nogle af sine Rygge-ruter til Gardermoen. Ryanair har fået landingstilladelser i lufthavnen til fire daglige flyvninger fra 1. september.

Passagerafgiften bliver på 80 kroner per passager, der letter fra en norsk lufthavn. SAS vurderer at det vil koste selskabet omkring 500 mio. kroner om året. Norwegian mener omvendt, at SAS faktisk favoriseres. Sagen er nemlig den, at der ikke bliver pålagt en afgift for passagerer, der rejser videre med det samme selskab. Og det mener Norwegian giver SAS og det norske regionalflyselskab Widerøe en urimelig fordel. De to selskaber har nemlig en interlineaftale, som betyder, at der ikke opkræves afgift for en passager, der først flyver med Widerøe og derefter videre med SAS – eller omvendt.

Rygge fortsætter som militær flyvestation.

 

Relaterede artikler:

Norsk afgift kan koste SAS en halv milliard kroner

Norwegian: Flyafgift favoriserer SAS

Ryanair har opsagt base i Norge

Oslo-lufthavn på vej mod lukning