- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Oslo vil gøre sig klar til A380

Oslo Gardermoen-lufthavnen vil udbygge sit non-schengen område for blandt at kunne håndtere to Airbus A380 dobbeltdækkerfly på én gang.

2,5 milliarder kroner. Så meget planlægger den statslige norske lufthavnsoperatør Avinor at bruge på at udbygge Oslo Gardermoen-lufthavnens non-schengen område. En udbygning, der blandt andet skal gøre lufthavnen i stand til at tage imod verdens største passagerfly, Airbus A380. Det skriver den norske avis Aftenposten.

Avinors bestyrelse besluttede fornylig hvordan lufthavnens nuværende non-schengen område skal udvides og hvordan det nye område i grove træk skal se ud. I foråret 2016 skal den endelige investeringsbeslutning træffes. Hvis det går glat igennem, så vil arbejde starte i 2017 og stå klar to år senere.

Meget trangt
Gardermoens nuværende non-schengen område er småt og opleves ifølge direktøren for lufthavnen, Øyvind Hasaas, som meget trangt, når flere langdistancefly ankommer eller afgår på omtrent samme tidspunkt. Derfor har Avinor sat gang i arbejdet med at udvide området i Skandinaviens næststørste lufthavn.

Udbygningen skal omfatte etableringen af to standpladser, som vil være i stand til at kunne håndtere hvert sit Airbus A380-fly med over 600 passagerer.

I Stockholms Arlanda-lufthavn har man allerede tidligere i år sat gang i arbejdet med at gøre lufthavnen i stand til at modtage Airbus A380’ere i fast rutefart. Arlanda er allerede godkendt som en alternativ lufthavn for fly som Airbus 380, og lige nu arbejdes der på, at lufthavnen også skal blive godkendt til regelmæssige flyvninger med flytypen. Den kommende sommer vil kanterne af en af lufthavnens landingsbanerne blive forstærket. Det er nødvendigt for at det store flys to yderste motorer ikke hænger ud over banekanten og suger skidt ind fra græsset langs banen.

Uden første klasse
I Københavns Lufthavn går man ikke bare og drømmer om, at Airbus A380-flyet en dag skal begynde at gæste lufthavnen på regelmæssig basis. Her tæller man i stedet ned til om fem måneder, den 1. december. Her vil Emirates nemlig erstatte sit Boeing 777-300 ER fly på ruten mellem Dubai og København med et Airbus A380-800 fly. Det bliver Emirates første A380’ere uden første klasse. Det betyder, at der bliver plads til 615 passagerer ombord på Københavner-flyet mod de normale 517 pladser på Emirates andre Airbus A380’ere.