- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Over 2.000 nye fly til Mellemøsten inden år 2030

Boeing og Airbus kigger mod Mellemøsten for vækst. De to flyproducenter forventer begge, at der skal bruges over 2.000 nye fly i Mellemøsten inden år 2030. Til gengæld er de meget uenige om værdien, hvor Boeing ligger mere end 560 milliarder kroner højere i sit estimat.

Væksten ligger i Mellemøsten. Det forudsiger både europæiske Airbus og amerikanske Boeing, når de to flyproducenter kigger i krystalkuglen og forsøger at forudsige den fremtidige efterspørgsel på fly til såvel fragt som passagerer.

Ifølge Airbus vil de mellemøstlige luftfartsselskaber få brug for 1.921 passagerfly og fragtfly inden 2030. Den samlede købesum vurderes til at være $347 milliarder eller godt 1.900 milliarder danske kroner.

Det fremgår af den såkaldte Global Market Forecast fra Airbus, der blev offentliggjort ved det netop afholdteDubai Airshow. Airbus forventer, at der vil være behov for 1.882 passagerfly med over 100 sæder samt 39 fragtfly.

Den primære drivkraft bag den øgede efterspørgsel er et stigende antal meget store byområder, øget urbanisering og et Mellemøsten, der fremstårsom regionalt vækstcenter.

Dermed vokser luftfartsmarkedet i Mellemøsten hurtigere end verden som helhed, og Airbus forudsiger, at de mellemøstlige luftfartselskaber næsten vil tredoble antallet af fly fra de nuværende godt 800 til 2.260 i år 2030.

“Mellemøsten er en af verdens mest stabile luftfartsregioner og dette understreges af en stigning på over 200procent i den regionale passagertrafik over de seneste ti år. Regionen har en unik placering med mere end 85 procent af verdens befolkning inden for rækkevidde med direkte flyvninger,” siger COO hos Airbus, John Leahy.

Større forventninger hos Boeing

Optimismen hos Airbus overgås dog af den amerikanske konkurrent, Boeing, hvor man forudser et mellemøstligt behov for nye fly på helt op imod $450 milliarder frem til 2030. Boeing mener nemlig, at der er behov for 25 % flere flyend Airbus forudsiger.

Hos Boeing forventer man, at de mellemøstlige luftfartsselskaber frem til 2030 skal investere i 2.520 nye fly til en samlet ordresum på 2.475 milliarder kroner.

Ifølge Boeing vil antallet af passagerfly i Mellemøsten stige fra 1.040 til 2.710 i 2030. Af disse vil kun en tredjedel være til udskiftninger af gamle fly, mens resten er rendyrket vækst.

Ifølge Boeing er det især Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways, der vil drive væksten i Mellemøsten

“Alle tre luftfartselskaber baserer deres vækststratetgi på princippet om, at nyere og mere effektive fly giver en konkurrencemæssig fordel over rivalerne fra Europa og Asien,“ siger Randy Tinseth, der er marketingchef hos Boeing Commercial Airplanes.