- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Overskud i rejsemedieselskab

Selskabet Travelmedia Nordic præsterede i det første regnskabsår at lave et overskud. Samtidig blev der sat trafikrekord i oktober på CHECK-IN.dk, der således nu er større end de to nærmeste konkurrenter tilsammen.

Medieselskaberne har i disse år vanskelige betingelser i et svært marked. En undtagelse er dog vort eget Travelmedia Nordic ApS, der udgiver CHECK-IN.dk.

I første regnskabsår, der strækker sig fra 2. januar 2012 til 30. juni 2013 blev der realiseret en omsætning på lige knapt 1,3 mio. kroner og et bruttoresultat på 110.276 kroner. Efter afskrivninger og skat havnede der i alt 25.226 kroner på bundlinjen.

Det er de to ejerselskaber Andreas Krog Medier ApS og Travelbroker Nordic ApS godt tilfredse med.

“Markedet har været udfordrende, men vi synes alligevel, at vi er kommet godt igennem. Annoncørmængden har været støt stigende, da annoncørerne gerne vil eksponeres på markedets største og førende branchewebsite,“ vurderer Ole Kirchert Christensen, der repræsenterer Travelbroker Nordic, som et af de to ejerselskaber.

Voldsom trafikstigning
Antallet af branchefolk, der klikker ind på CHECK-IN.dk er nemlig støt stigende. I oktober måned blev der sat rekord med 192.910 besøg og 468.561 sidevisninger, hvilket er en stigning på henholdsvis 48 og 62 procent i forhold til samme måned sidste år.

Sammenligner man med med konkurrerende sites som standby.dk og takeoff.dk, så viser stigningen i trafiktallene, at der er sket et magtskifte hos de danske online rejsebranchemedier. Tilsammen repræsenterede de to konkurrerende medier 182.988 besøg og 378.000 sidevisninger i oktober.

Ikke nok med, at CHECK-IN.dk har det højeste besøgstal blandt danske rejsebranchemedier. Der er også betydeligt flere læsere per artikel. I oktober publicerede CHECK-IN.dk 152 artikler, hvormed hver artikel i gennemsnit havde 3.082 læsere. Hos standby.dk og takeoff.dk var der i oktober samlet 364 artikler, der således blev læst af blot 1.038 i gennemsnit.

“Vi er meget stolte over den store trafikstigning. Tallene viser, at det er journalistisk kvalitet og ikke kvantitet, der trækker læsere til, hvilket da også er helt i tråd med vores ambitioner for sitet,“ siger ansvarshavende redaktør Andreas Krog.

Internationale ambitioner
I dag kommer 15 procent af læserne fra Norge og Sverige, hvilket har fået selskabets to ejere til at vurdere mulighederne for at udvide konceptet til andre markeder i Nordeuropa.

Et site som Grækenland-baserede Air Transport News har eksempelvis 37.000 unikke besøgende per måned. Britiske Airline Route har 30.000 unikke besøgende per måned, mens det anerkendte anna.aero (Airline Network News and Analysis) ligger på ca. 78.000 unikke besøgende per måned. CHECK-IN.dk nåede i oktober op på 73.371 unikke brugere, der klikkede sig ind på det danske branchewebsite om rejser og luftfart.

“Når man sammenligner vores læsertal med større internationale branchemedier, ligger vi ganske godt til med vores website i Danmark. Men vi er også overbevist om, at der vil være et marked for os i Norden, Baltikum og Polen,“ fortæller Ole Kirchert Christensen.

Ekspansionen kommer dog til at foregå i flere tempi. På kort sigt arbejdes der på at øge antallet af daglige nyheder på det danske site, således at det elektroniske nyhedsbrev kan udkomme to gange dagligt. Først herefter skal blikket rettes mod udenlandske markeder.