- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Paris Air Show dag 4: Anonym storordre og widebody-flop

En stor Boeing-ordre fra en anonym kunde rundede branchedagene af ved dette års Paris Air Show, der ikke bød på mange ordrer på widebody-fly.

Når et flyselskab bestiller nye fly, så råber det det ofte så højt som muligt ud i alle verdenshjørner. Der er dog visse undtagelser. Og nogle gange meget markante undtagelser. En af dem fandt man på fjerdedagen af Paris Air Show, hvor et flyselskab eller et leasingselskab underskrev en hensigtserklæring med Boeing om køb af ikke mindre end 125 Boeing 737 MAX-fly. Når vi ikke ved om den mulige køber af flyene er et flyselskab eller et leasingselskab, så skyldes det, at de indtil videre foretrækker at være anonyme.

Boeing noterer bestillingen i sine ordrebøger og regner den med i den store bunke af ordrer og hensigtserklæringer på Boeing 737 MAX-serien, som Boeing har hentet hjem under verdens største airshow. I alt 571 eksemplarer af den nye MAX-serie skrev Boeing kontrakt på eller indgik hensigtserklæringer omkring til en samlet værdi af 74,8 mia. dollars.

Foruden den anonyme storordrer, så bød torsdagen også på en bestilling af 20 Boeing 737 MAX fra kinesiske Ruili Airlines og 15 Boeing 737 MAX 10 fra leasingselskabet AerCap.

Særdeles sløjt
I Airbus-lejren har ordrehøsten været noget mere beskeden, selvom den europæiske flyproducent dog halede nogle ordrer hjem på airshowets sidste branchedag. Således underskrev Airbus og Iran Airtour Airlines en hensigtserklæring om 45 Airbus A320neo, mens AirAsia bestilte 14 Airbus A320. Irakiske Zagros Jet købte 20 Airbus A320neo og otte Airbus A330neo widebody-fly.

Salget af A330neo til Zagros Jet er en af meget få bestillinger af widebodyfly under dette års airshow. Det har været særdeles sløjt. Boeing må rejse hjem til den store flyfabrikker i Everett nord for Seattle med 33 ordrer på Boeing 787 og fire ordrer på Boeing 777-serien. Sælgerne fra Airbus må tage flyet tilbage til Toulouse med nogle få ordrer på Airbus A330 og Airbus A350.

Boeing havde ellers taget sin sin nye Boeing 787-10 med og Airbus havde medbragt den nye Airbus A350-1000. Ingen af de to fly fik nye kunder i Paris.

Disrupter markedet
At Paris Air Show har været særdeles sløjt på widebody-fronten er der ifølge Air Transport World flere forklaringer på.

For det første er Boeing 737 MAX-serien og Airbus A321neo med deres længere rækkevidde end forgængerne i 737-familien og A320-familien, ved at ”disrupte” markedet for langdistancefly. For flyselskaber, der vil flyve mellemlangt som eksempelvis fra Europa til USA’s østkyst eller fra Europa til Indien, der er det ikke længere nødvendigt med widebody-fly som Airbus A330 og Boeing 787 med plads til 250 passagerer og op efter.

For det andet har de tre mellemøst-selskaber Emirates, Qatar Airways og Etihad traditionelt ledt an i indkøbet af langdistancefly de senere år. De har ikke afgivet en eneste ordre ved dette års airshow.

For det tredje, så har mange flyselskaber allerede været på indkøb af langdistancefly de senere år og går nu og venter på at modtage flyene eller er ved at modtage dem.

For det fjerde er der ifølge flere branchefolk en overkapacitet af langdistance- og widebody-fly i markedet.

I midten af næste årti
Endelig, så går mange flyselskaber og venter på hvad Boeing og Airbus kommer op med af nye varianter af eksisterende flytyper og helt nye flytyper. Eksempelvis går Boeing og pusler med det, som de kalder “New Midsize Airplane”, der også går under tilnavnet “Boeing 797”.

Et fly, der endnu er på tegnebrættet og først forventes at se dagens lys i midten af næste årti. Det skal kile sig ind mellem den største variant af Boeings 737-serie af mellemdistancefly og den mindste udgave af Boeings 787-serie af langdistancefly. Indtil videre arbejder Boeing med planer om at flyet skal have to midtergange og plads til mellem 220 og 270 passagerer.

Når flybranchen samles i Le Bourget-lufthavnen nord for Paris igen om to eller fire år, vil Boeing formentlig fortælle mere om det projekt. Nu er branchefolkene taget hjem og de sidste tre dage er overladt til flyentusiaster og almindelige private mennesker, der kan nyde de mange udstillede fly og flyveopvisninger.

 

Relaterede artikler:

Paris Air Show dag 3: De mindre aktører rører på sig

Paris Air Show dag 2: Airbus forsøgte at svare igen

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Nye flytyper på Paris Air Show