- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Passagerafgift kan flytte flere hundrede arbejdspladser til Sverige

Det norske lavprisflyselskab Norwegian kan blive tvunget til at flytte en del af selskabets danske produktion til Sverige, såfremt den foreslåede passagerafgift bliver en realitet. Det kan koste op til flere hundrede arbejdspladser i Danmark, vurderer selskabets kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Antallet af udenlandske luftfartsselskaber, derønsker at deltage i debatten om en mulig dansk passagerafgift på flyrejser er tiltagende.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian, der i dag er det næststørste lutfartsselskab i Københavns Lufthavn med over 10 procent af samtlige passagerer, siger nurent ud, at Socialdemokraterne og Socialistisk Folkepartis forslag ikke er et miljøinitiativ, men en ren fiskal afgift.

“I Norge er vi optaget af, at miljøincitamenter rent faktisk virker efter hensigten, således at vi får nedbragt CO2-udslippet. Vi mener, at der i det danske forslag er tale om en ren fiskal afgift, hvilket ikke er en klog politik, da det ikke fører til det resultat, som vil alle er optaget af, nemlig lavere miljøemission,“ siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til CHECK-IN.

Hos Norwegian er man af den opfattelse, at en fiskal afgift blot vil flytte en del af trafikken fra fly over i biler. Det mener selskabet er en særdeles dårlig miljøpolitik, da biltrafik forurener mere per passager end nye og miljørigtige fly.

Herudover vil det også føre til, at luftfartsselskaberne flytter produktionen til lande, der ikke har en sådan afgift. Produktionsapparatet hos flyselskaber er nemlig særdeles mobilt, idet flyene hurtigt kan skifte base.

“Det vil kunne ske i Danmark. Flyttes noget af vores produktion – som vi frygter, at vi må – over til Sverige, vil det ikke giver en lavere miljøemission. Derimod vil det betyde tab af flere hundrede arbejdspladser i Danmark, lavere skatteindtægter og politikerne vil således have tabtde penge, som den fiskale afgift skulle indbringe, fordi skatteindtægterne bliver lavere,“ mener kommunikationsdirektøren i det norske flyselskab. “Det bliver bare en omfordeling i statskassen, hvilket vil sige, færre skatteindtægter, men flere fiskale afgifter.“

Norwegian føler, at selskabet bliver uretmæssigt straffet, idet selskabet fra 2008 frem til 2014 får leveret ikke færre end 73 nye Boeing 737-800 fly med lavere miljøemission, lavere brændstofforbrug og bedre passagerkomfort.

“Vi mener, at det ville være en klog politik at lave et slags incentive-system, som belønner flyselskaberne for at gå bort frade ældre og meget forurenende fly og i stedet anskaffe nye og miljørigtige fly. Jeg er overbevist om, at politikerne kan komme op med forslag til systemer, som kan gøre det attraktivt atbenytte nye og meremiljøvenlige fly.“

Anne-Sissel Skånvik henviser til de mange forsøg med passagerafgifter fra andre lande. Hun mener, at der er for mange dårlige erfaringer herfra, som burde afholde politikerne fra at gå ind for dette.

Når det kommer til spørgsmålet om, hvilke konsekvenser, en eventuel kommende passagerafgift vil have for Norwegians aktiviteter i Danmark, siger hun: “Det kan meget vel påvirke vores trafik, og det vil i givet fald ramme nogle af de arbejdspladser, som vi har skabt i Danmark. Jeg vil håbe, at de politiske ledere i Danmark vil have dette med i sin vurdering af, hvor lønsom en sådan afgift i virkeligheden vil være for den danske stat.“

Per 1. juli 2011 beskæftigede Norwegian i alt 7 nyere Boeing 737-800 fly på den danskebase i Københavns Lufthavn. Herfra opereres over 40 ruter til inden- og udenlandske destinationer medop imod 2,5 millioner årlige passagerer.