- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Passagerforordning må ikke underminere retten til at strejke

DEBAT: I den nye EU-forordning om passagerrettigheder vil forsinkelser og aflysninger som følge af strejker ikke fremover udløse kompensation, hvilket Metal Luftfarts afdelingsformand advarer imod.

Af Henrik Nipper, afdelingsformand, Metal Luftfart

I 2026 træder den nye EU-forordning om passagerrettigheder i kraft. Et afgørende element risikerer desværre at svække både passagerernes rettigheder og arbejdstagernes rettigheder: Nemlig at forsinkelser og aflysninger på grund af strejker fremover betragtes som “ekstraordinære omstændigheder”, der fritager luftfartsselskaber for at udbetale kompensation til passagerer.

Det betyder, at en passager, som i dag vil kunne få kompensation for en aflyst flyrejse på grund af en intern arbejdsnedlæggelse i et flyselskab, i fremtiden må nøjes med en ombooking eller refusion. Man vil altså som forbruger stå med færre rettigheder. Ikke fordi ulejligheden er mindre, men fordi årsagen er en faglig konflikt.

Det er et skråplan.

For det første er det urimeligt over for passagererne. Deres rejse bliver ikke mindre aflyst, fordi grunden er en strejke. Og for det andet risikerer vi at sætte en farlig præcedens, hvor strejker bliver fremstillet som noget “ekstraordinært” og uforudsigeligt – som om de ikke er en helt legitim og demokratisk del af det europæiske arbejdsmarked.

Det er værd at huske, at strejker ikke opstår i et tomrum. De udspringer som regel af utilfredshed med arbejdsvilkår, forhandlingsforløb eller ledelsesbeslutninger. Hvis man nu politisk beslutter, at selskaberne slipper for ansvar over for kunderne i sådan nogle situationer, fjerner man samtidig noget af incitamentet til at finde løsninger og indgå ansvarlige aftaler med personalet.

Luftfarten er en kompleks branche med tusindvis af ansatte, der hver dag får hjulene til at køre rundt. Når der opstår konflikt, handler det aldrig om at genere passagererne. Det handler om at sikre ordentlige vilkår for dem, der holder branchen i gang. Det burde både politikere og luftfartsselskaber anerkende og ikke udhule.

Vi er helt med på, at der skal være balance. Selvfølgelig skal passagerer ikke være gidsler i faglige konflikter. Men det kan ikke være rigtigt, at de eneste, der betaler prisen, er dem, der rejser – og dem, der strejker.

I Metal Luftfart og Dansk Metal arbejder vi for, at en strejke ikke er en ”ekstraordinær” omstændighed. En strejke er ikke uforudselig. Derfor opfordrer vi også til, at EU-kommissionen og de nationale regeringer genovervejer den del af forordningen.

Der bør være mulighed for differentiering – for eksempel mellem ulovlige arbejdsnedlæggelser og overenskomstmæssigt varslede strejker. Og der bør være mekanismer, der sikrer, at selskaberne ikke slipper for deres ansvar, hvis konflikten skyldes manglende vilje til at forhandle.

Vi ønsker en stærk luftfart, der fungerer for både passagerer, ansatte og luftfartsselskaber. Men det kræver, at rettighederne går begge veje.