- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Passagerrettigheder på smartphonen

EU-Kommissionen har netop lanceret en app, der skal hjælpe fly- og togpassagerer med at få styr på deres rettigheder i forbindelse med forsinkelser og andre uregelmæssigheder undervejs på rejsen.

Mange rejsende har sikkert prøvet at stå i en situation i en lufthavn, hvor flyet er forsinket, eller bagagen er forsvundet. Men det er alligevel de færreste, der i disse situationer har overblikket over sine fulde rettigheder.

Det vil EU-Kommissionen nu råde bod på, idet der op til sommerferien er lanceret en helt ny smartphone-applikation for fly- og togtransport indeholdende nyttige råd og vejledning, hvis man får problemer undervejs på rejsen.

Dermed kan fly- og togpassagerer tjekke deres rettigheder her og nu, når de står i en aktuel situation i et EU-land og har brug før øjeblikeligt at få adgang til viden på området.

“Hvor mange har ikke prøvet at stå i en lufthavn og føle sig frustreret over at få at vide, at man ikke har nogen rettigheder, når man ved, at det har man! Med denne applikation kan millioner af rejsende få nem adgang til de rette informationer om deres rettigheder som passagerer, når uventede situationer opstår, og de har størst brug for det,“ siger Siim Kallas, der er Europa-Kommissionens næstformand med ansvar for transport.

App på 22 EU-sprog
Informationerne i app´en handler blandt andet om forholdsregler i tilfælde af aflyste fly, når hotellet i pakkeløsningen ikke er som lovet, eller en togtid bliver ændret. Der oplyses også, hvilke kontante krav man kan fremsætte overfor transportselskaberne, samt hvor man kan klage.

I forbindelse med større krisesituationer som under den islandske vulkanaskesky i foråret 2010, kan applikationen bruges til at finde rejseinformation og få konkret rådgivning fra EU-Kommissionen.

Den nye smartphone-app lanceres på hele 22 EU-sprog ogpå fire mobilplatforme, henholdsvis Apple iPhone og iPad, Google Android, RIM Blackberry og Microsoft Windows Phone 7.