- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Passagertilbagegang hos Norwegian-koncernen

Både Norwegian og Widerøe tabte sammenlagt op imod 20.000 passagerer i november. Til gengæld steg belægningen og enhedsindtægerne.

Det hører til sjældenhederne, at Norwegian-koncernen udsender månedlige trafiktal med passagertilbagegang, som det er tilfældet for dette års november.

Samlet var der 1,84 millioner passagerer, der i november fløj med de to selskaber, og det var omkring en procent færre i forhold til samme måned året før. Samlet er der tale om en tilbagegang på 18.067 passagerer i forhold til november sidste år.

Det skyldes blandt andet, at Norwegian har reduceret den udbudte sædekapacitet med seks procent, mens Widerøe har fire procent færre sæder til salg. Norwegian havde 1.515.923 passagerer i flyene, mens de grønne fly fra Widerøe fløj med 323.734 passagerer, og året før var det henholdsvis 1.529.926 og 327.798.

”November var en god måned for koncernen. Belægningsgraden hos Norwegian er den højeste vi har haft i en november måned og viser, at de justeringer, vi har foretaget i rutenetværket og kapaciteten, har fungeret godt og giver positive resultater. Vi er også glade for, at Norwegian har en øgning i enhedsindtægter i november,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Stigende enhedsindtægter
Norwegian oplyser, at man i gennemsnit havde 75 fly i brug i november, og det var samme antal som i november 2024.

Men til gengæld har Norwegian været bedre til at fylde flyene, idet belægningen steg med tre procentpoint til 85,5 procent, hvilket er det højeste niveau nogensinde hos Norwegian for en november måned.

Da enhedsindtægterne samtidig løftede sig med otte procent fra 0,66 til 0,71 norske kroner per passagersædekilometer, kommer Norwegian ikke til at mærke rent økonomisk, at måneden bød på færre passagerer.

Hos Widerøe er mønsteret det samme med en fremgang i enhedsindtægterne på fem procent, men til gengæld faldt belægningen med 1,4 procentpoint til 70,3 procent.

“Bookingtrenden ser solid ud fremadrettet ind i det nye år, hvor vi har solgt flere billetter end på samme tid sidste år,” lyder det fra Geir Karlsen forud for afviklingen af det store jule- og nytårsprogram.

 

Relaterede artikler:

Solid måned for Norwegian-koncernen

Norwegian-topchef: Program X har leveret

Norwegian var højtflyvende i tredje kvartal