- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Piloter blev luftsyge

To piloter på et Embraer-fly blev luftsyge, da flyet mødte kraftig turbulens før landingen. Styrmanden måtte opgive at flyve, således at kaptajnen landede flyet alene.

Mange rejsende føler et naturligt ubehag, når et passagerfly flyver ind i kraftig turbulens. Det kan tilsyneladende også være så ubehageligt, at piloterne bliver mærket af det.

Det var tilfældet den 31. marts, da et Embraer ERJ175-jetfly fra Sky Regional på vegne af Air Canada var på vej fra Toronto til National Airport i Washington DC. Om bord på flyet var 44 personer, og da flyet begyndte nedstigningen og kom under 3.000 meters højde var der meget kraftig turbulens.

Begge piloter følte sig utilpasse og havde problemer med at styre flyet, skriver Aviation Herald. Nede i omkring 500 meters højde besluttede piloterne at lave en “go-around“ med henblik på at få tilladelse til et nyt landingsforsøg.

I mellemtiden var styrmanden blevet syg og var ude af stand til at varetage sine opgaver i cockpittet. Kaptajnen anmodede derfor om at lande i Baltimore-lufthavnen i stedet og nærme sig i lav højde under turbulensen. Flyvelederkontrollen gav anvisninger til at flyve til Baltimore, men tillod ikke at lade flyet tage turen i lav højde. I givet fald skulle flyet have passeret Pentagon, White House og U.S. Capitol Hill i lav højde.

På vej til Baltimore var styrmanden kommet tilbage til cockpittet, men blev atter syg og kunne således ikke udføre sine opgaver i forbindelse med landingen i Baltimore.

Kaptajnen klarede alene at lande flyet i Baltimore omkring 25 minutter efter, at det var blevet besluttet at afbryde anflyvningen til Washington National-lufthavnen.

Debat hos piloter
Episoden har startet en debat hos mange professionelle piloter, der finder sagen ganske besynderlig. Først og fremmest undrer man sig over, hvorfor piloterne ikke brugte nødsignalet “mayday“ for at få en hurtig og prioriteret anflyvning.

Herefter er der flere, der er af den opfattelse, at piloternes manglende velbefindende kan skyldes noget, som de har spist og drukket lige før eller under flyvningen. Endelig er der de mere eksotiske kommentarer, der foreslår, at piloterne indledte flyvningen med “tømmermænd“, og at turbulensen var voldsommere end maven kunne klare dagen derpå.

Det er dog en skrøne, at piloter ikke kan blive luftsyge. Det afhænger af den enkelte persons fysiske tilstand den pågældende dag. Det vil blandt andet være, hvornår man har spist sidst, hvor meget væske man har indtaget, hvor meget man har sovet samt hvornår man sidst har fløjet. Samt mange andre forhold.

Foto: Cockpittet på Sky Regionals Embraer-fly hos Air Canada. Tidligere har der været problemer med, at der flere gange er fundet pornografisk materiale i cockpittet på Embraer-flyene.