- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Piloter presser CPH til dialog

Et debatindlæg fra en række danske piloter har tvunget Københavns Lufthavn til at indgå en dialog med piloterne, der frygter for sikkerheden ved lukning af tværbanen.

Repræsentanter fra otte danske pilotforeninger under Flyvebranchens Personale Union er gået sammen for at råbe Københavns Lufthavn og politikerne op. Piloterne frygter, at en eventuel lukning af tværbane 12/30 i CPH vil gå ud over sikkerheden og punktligheden. Det er sket i et debatindlæg, der blev bragt i går i Berlingske Tidende og på CHECK-IN.dk.

Piloterne tager udgangspunkt i vejrliget, der siden slutningen af november har budt på mange dage, hvor tværbanen har været i brug for at kunne afvikle trafikken i Københavns Lufthavn med optimal passagerkomfort og den fornødne punktlighed og sikkerhed.

“Den kraftige vind og det glatte føre de sidste uger har gjort, at flere af os er startet og landet på tværbanen adskillige gange. Med andre ord; er det en vigtig bane for os piloter, for punktligheden og for vores alles sikkerhed,” skriver piloterne i debatindlægget.

CPH: Piloter har behov for information
Hos Københavns Lufthavn er man rede til at gå i en dialog med piloterne. Men dialogen handler tilsyneladende om at få piloterne til at forstå lufthavnens udregninger omkring konsekvenserne af nedlæggelse af banen. Selvom piloterne hver dag sidder i cockpittet på fly, der starter og lander i CPH, mener lufthavnen alligevel, at piloterne har brug for “mere information” for at forstå lufthavnens ønske.

”Vi har netop fremlagt en konkret plan for at udbygge Københavns Lufthavn til 40 millioner passagerer. Det er en plan – som ikke har som mål at lukke en bane, men at udbygge kapaciteten i CPH – hvor vi investerer 20 milliarder kroner og gør plads til 55.000 flere starter og landinger i lufthavnen. I denne plan er sikkerheden og punktligheden naturligvis helt afgørende. Jeg forstår dog godt piloternes behov for mere information, og vi vil derfor invitere piloterne til et møde, så vi sammen kan se på, hvordan vi kan reducere de negative konsekvenser det har at bygge på tværbanen i forhold til punktligheden. Ud af 55.000 flere operationer vil det dreje sig om cirka 100 aflysninger, hvilket er en meget lille procentdel af de aflysninger, der opleves i dag. Efter planen skal vi først bygge på banen om syv år, så vi har god tid til at finde løsninger”, siger Kasper Hyllested, der er pressechef i Københavns Lufthavn.

Hos Flyvebranchens Personale Union er man naturligvis glad for, at der etableres en dialog, men den lidt belærende tone fra Københavns Lufthavn har trods alt alligevel provokeret.

“Vi synes, at det er positivt, at der er blevet inviteret til en dialog, men svaret er måske lige ‘friskt’ nok, da piloterne ikke hidtil har fået den nødvendige information. Men vi forventer ikke, at det ændrer på piloternes synspunkter,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union, til CHECK-IN.dk.

Forstår ikke beregningsgrundlag
Uenigheden mellem lufthavnen og piloterne handler blandt andet om beregningsgrundlaget for konsekvenserne af lukning af tværbanen. Lufthavnen hævder på baggrund af analyse af en million starter og landinger i CPH, at kun 0,4 procent af operationerne vil blive forsinket eller aflyst, hvis tværbanen ikke er til rådighed. Denne analyse er baseret på vinddata, banefriktion samt flyenes evne til at lande i sidevind.

Piloterne mener, at Københavns Lufthavn har “opfundet en regnemetode”, der vil betyde, at der kun vil være årligt 60 aflysninger, hvis tværbanen lukkes.

“Vi har endnu til gode at snakke med en pilotkollega, der er tilnærmelsesvis enige med Kastrup Lufthavns skøn. Det er os piloter, der opererer i virkelighedens verden, og i denne verden fremstår lufthavnens beregninger urimeligt optimistiske,” lyder det fra piloterne.

Indtil videre har lufthavnen afvist af fremlægge beregningerne og fastholder, at sikkerheden til enhver tid kommer i første række. Samtidig peger piloterne på, at CPH har valgt den billigste af de forskellige løsningsmodeller til udbygningen af lufthavnen.

”Vi er klar over, at det er en forandring af lufthavnen, som den ser ud i dag, men det er vores vurdering, at udbygningen af lufthavnen på tværbanen er den rigtige løsning. Vi har bygget lufthavn i 91 år, og jeg vil gerne slå fast, at sikkerheden altid har – og altid vil – komme i første række. Vi investerer i alt 20 milliarder kroner, så når piloterne skriver, at det er en løsning, som alene truffet ud fra et ønske om at spare penge, så er det ikke et billede, vi kan genkende”, siger Kasper Hyllested.

 

Relaterede artikler:

Piloter til politikere: Luk ikke tværbanen i CPH

SAS-piloter bekymret over tværbane-lukning

CPH svarer på læserspørgsmål om tværbane-lukning

Her er alternativerne til tværbane-lukning

CPH: Plads til passagerfordobling med tværbane-lukning