- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Populære turboprop-fly kan få storebror

ATR overvejer kraftigt at bygge en storebror til de populære ATR42 og ATR72 turbopropfly. Dansk selskab har vist interesse for projektet.

Den fransk-italienske producent af turboprop-fly, ATR, pønser på at lave en 90-personers version af sine populære ATR42 og ATR72-fly, der typisk kan tage knap 50 og knap 70 passagerer afhængig af sædekonfigurationen. Det skriver Flightglobal.

Ingeniørerne i selskabets hovedkontor i Toulouse i Sydfrankrig har allerede slået de første streger på papiret. Og selskabets markedsanalyseafdeling har også allerede afdækket, at der skam er et marked for en storebror, der sandsynligvis vil få betegnelsen ATR92.

”Vi har brugt ret meget tid på at kigge på dette marked og vi har fået rigtig megen feedback fra vores kunder, som mener der er et behov for dette produkt,” siger ATR’s globale salgschef, John Moore, til Flightglobal.

En af de kunder, som har vist interesse for ATR92-projektet, er det danske leasingselskab Nordic Aviation Capital (NAC). Selskabet bestilte tidligere i år 35 ATR-fly og vil i 2016 have over 150 fly af denne type. Det gør NAC til verdens suverænt største ejer af ATR-fly, som de leaser ud til luftfartsselskaber verden over. Derfor taler selskabet med en vis vægt over for ATR.

Tager stikket hjem
Efter at være dømt ude i starten af det forrige årti har de høje brændstofpriser givet turboprop-flyene ny luft under vingerne. De sluger nemlig langt mindre brændstof end deres jetkolleger. Og på korte feederruter på under halvanden time betyder hastighedsforskellen ikke så meget. I år forventer ATR at bygge 80 fly og næste år skal det gerne øges til 90 fly.

ATR-flyene konkurrerer med rivaler som canadiske Bombardiers CRJ-serie og brasilianske Embraers ERJ170/190-serie, der alle er udstyret med jetmotorer. Canadierne og brasilianerne tager stikket hjem, når luftfartsselskaberne bevæger sig op over de omkring 70 passagerer, som ATR72-flyene kan rumme.

Men det overvejer ATR nu at lave om på. Selskabet er ejet af italienske Alenia Aermacchi og det fælleseuropæiske konglomerat EADS, der står bag Airbus og store dele af den militære flyindustri i Europa. Det er nu op til bestyrelsen i ATR om selskabet skal kaste sig ud i arbejdet med en ATR92. Alenia har tidligere bekendtgjort, at de mener, at selskabet allerede næste år bør starte den konkrete udvikling af flyet med henblik på at kunne lancere det i 2018.

Foruden NAC, så har luftfartsselskabet Firefly, der er et datterselskab af Malaysia Airlines, også vist interesse for flyet. Firefly har således bekendtgjort, at de gerne vil være de første til at tage flyet i brug.