- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Pressede danske flyselskaber møder ny udfordring

AKTUEL KOMMENTAR: De danske hjælpepakker til flybranchen bør ikke gå til virksomheder med base i andre lande., mener DF´s erhvervsordfører, Hans Peter Skibby.

Af Hans Kristian Skibby, erhvervsordfører og medlem af Skatteudvalget for Dansk Folkeparti

Coronakrisen har været ualmindelig hård mod den danske flybranche. Manglende aktiviteter gennem flere måneder har sat sine spor. Selvom nogle flyselskaber er begyndt at sende rejsende afsted igen, er branchen fortsat presset til det yderste. Flere af de mindre selskaber balancerer desværre på konkursens rand.

Derudover står flere danske flyselskaber nu over for en ny udfordring, på grund af en mærkværdig dom i Irland for kort tid siden. Her blev flyselskabet CityJet reddet på målstregen til trods for at have været under rekonstruktion. Særligt ved CityJet er, at selskabet er partner og underleverandør til det store danske flyselskab SAS. CityJet kan efter dommen flyve ud af den særlige irske Examinership-ordning og komme tilbage til normale driftsvilkår.

Selskabet havde før betalingsstandsningen både medarbejdere og fly i Irland og i Danmark, og med dommen kan SAS’ underleverandør nu igen planlægge aktiviteter i Danmark. Men denne gang nu med hjælp fra den store hjælpepakke, SAS har modtaget fra den danske stat. For staten har således ikke opstillet en række betingelser for selve redningsplanen, og CityJet får penge af den danske stat, selvom selskabet har base i Dublin.

Det vil naturligvis presse de konkurrerende selskaber, og det synes jeg slet ikke er fair over dem. Jeg har altid haft stor respekt over for SAS og for det danske selskabs store betydning gennem årene. Ja, i DF ønsker vi bestemt det bedste for SAS.

Men CityJets entré igen på den danske flyscene -med danske skattekroner i ryggen – kalder på politisk handling.

Jeg mener, at regeringen bør iværksætte en indsats over for danske flyselskaber, som er i knæ i øjeblikket og sikre, at de ikke presses yderligere i konkurrencesituationen. Der må kunne blive sat nye betingelser ind i SAS-aftalen med staten, således at store selskabers udenlandske underleverandører ikke sådan lige kan få adgang til den danske pengekasse.

Det håber jeg også, at SAS vil have forståelse for. Der er selvfølgelig brug for et stærkt SAS i den danske luftfart, men vi har brug for, at de andre mindre selskaber også kan spille en rolle.

Det er alvorligt det her. Danske arbejdspladser er på spil i en tid, hvor konkurser lurer lige om hjørnet. Vi skylder de mange dygtige medarbejdere, at vi tænker på dem og bakker dem op. Det vil jeg gøre! Så må selskabers udenlandske partnere og underleverandører komme i anden række.

 

Dette indlæg blev første gang bragt på Finans.dk den 18. august 2020 og bringes her med tilladelse fra forfatteren.