- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Punktligt og rimeligt med KLM til Aalborg

Om flyvningen
Flynummer: KL1366 / KL1337
Fra/til: Warszawa – Aalborg med mellemlanding i Amsterdam
Flyselskab: KLM
Serviceklasse: Economy
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 7F / 6A

Før rejsen
Online check-in åbnede 30 timer inden afgang, og KLM-appen på telefonen varslede mig om, at det var tid til at fortage check-in. Sæde var valgt allerede ved booking af billetten, men jeg fik muligheden for at rykke et par rækker frem. Der blev også tilbudt opgradering til businessclass for 750 kroner per strækning. Et fordelagtigt tilbud med bedre mad og mere bagage, hvis behovet var til stede, men jeg valgte at holde mig til økonomikabinen.

I lufthavnen – Warszawa
I Chopin-lufthavnen uden for Warszawa var fire Air France-KLM skranker åbne, hvoraf den ene – helt uden kø – var forbeholdt rejsende på Business Class og indehavere af et gyldent bonuskort med KLM eller deres Skyteam partnere. Jeg valgte denne skranke, og to minutter senere var jeg en kuffert lettere, der blev checket ind til Aalborg.

Sikkerhedskontrollen gik også meget hurtigt, da jeg kunne benytte lufthavnens fasttrack, og fem minutter senere kunne jeg pakke PC’en på plads i tasken og spænde bæltet igen.

Med en god time til afgang benyttede jeg tiden til, at besøge Preludium-loungen som KLM benytter i lufthavnen. Anmeldelse af denne lounge kommer på et senere tidspunkt.

Boarding – Warszawa
Der var fyldt godt op ved gaten inden boarding. Flyet var tæt på fuldt, så godt 170 passagerer skulle ombord på Boeing 737-800 flyet til Amsterdam. Her kunne jeg vælge priority boarding og kom relativt hurtigt ombord. Her fandt jeg mit sæde 7F og fik min håndbagage placeret i den rummelige hattehylde.

Fin benplads på KLMs boeing 737-800. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Flyvningen til Amsterdam
Kabine og sædekomforten fejler intet på KLMs 737-flåde. God plads til benene, selv om jeg ikke er verdens højeste mand. Alle tre sæder på højre række var fyldt op, men der var fortsat god plads til både min og sidemandens skuldre.
Godt 25 minutter ind i den to timer lange flyvning startede serveringen. KLM tilbyder alle passagerer gratis mad og drikke, og jeg fik udleveret en sandwich og en kold sodavand. Sandwichen var noget tør – og jeg var glad for at jeg fik spist af i loungen, da den ikke mættede ret meget.

Da jeg havde nogle mails jeg skulle ekspedere, kunne jeg savne WiFi ombord, men disse måtte så vente med at blive sendt, indtil jeg ankom Amsterdam-Schiphol. Flyet ankom til tiden.

Transit i Amsterdam
Ved ankomst i Schiphol Airport lyste tydelige skærme op og fortalte, hvilken gate mit fly til Aalborg skulle afgå fra. Med halvanden times transfertid i Amsterdam, fik jeg tiden til at gå med et lille lounge besøg – havde nogle mails der skulle af sted – samt en tur ud på den store udendørs terrasse. Terrassen, der ligger tæt på KLM-loungen, kan absolut anbefales for flyentusiaster, da man har en rigtig god udsigt over lufthavnen.

Rumlige hattehylder på KLMs Boeing 737-800. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Boarding – Amsterdam
Flyet til Aalborg var også rimelig fuldt, og dagens afgang var med bus fra gaten ud til flyet. Her kunne jeg måske ønske at man havde opstillet to busser i stedet for at presse godt over 70 passagerer ind i en trang bus med en temperatur, der ville gøre en saunaentusiast misundelig.

Flyvningen til Aalborg
Flyvningen til Aalborg blev gennemført med en Embraer E-190 i en 2+2 konfiguration. Et behageligt og støjsvagt fly med god siddekomfort til regionale flyvninger. Vi kom af sted til tiden, men skulle lette fra bane 36L (Polderbaan, red.) – noget der betød godt 15 minutter i taxitid. Vel oppe i luften var der igen tid for en lille snack og forfriskning – denne gang i form af en ubestemmelig skærekage og en iskold Heineken. Ikke noget der mættede, men jeg sætter pris på den gratis servering. Resten af turen til Aalborg blev benyttet til at læse lidt i den medbragte bog, og vi landede lige til tiden i Aalborg.

Behagelige lædersæder ombord på KLMs Embarer E-190. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Ankomst i Aalborg
Aalborg har ingen bro mellem fly og terminal – eller jetgate på fagsproget – så det blev en noget våd fornyelse at løbe ind i afgangshallen, da regnen piskede ned i Aalborg. Vel inde i den tørre ankomsthal gik der små 10 minutter inden kufferten rullede ud på bagagebåndet.

Rejsen tur/retur Aalborg til Warszawa blev bestilt 10 dage inden afgang og var med to overnatninger. Prisen på 3.100 kroner var godt 2.800 kroner billigere end det næstbilligste alternativ og med noget længere total rejsetid end flere af alternativerne. Der fandtes dog nogle få billigere alternativer, men da med en rejsetid per vej på over 12 timer, så disse var ikke aktuelle. Prisen var dog den vigtigste faktor i valget af selskab, og i kombination med en overkommelig rejsetid levede KLM op til forventningerne med et punktlig og strømlinet totalprodukt.