- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Qatar Airways åben for alliancer og opkøb

Qatar Airways-topchefen Akbar Al Baker løfter nu sløret for, at selskabet gerne vil købe en ejerandel i et andet luftfartsselskab. Han fortæller også, at en af de store globale alliancer har et særdeles godt øje til det fremadstormende arabiske luftfartsselskab.

(OPDATERET)

Magtbalancen i den globale luftfartsindustri har rykket sig kraftigt i de senere år. Det er de tre store arabiske selskaber Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways, der i høj grad er blevet udfordrere til store mega-carriers som Air France KLM, British Airways (IAG)og Lufthansa.

Hidtil har de store mellemøstlige selskaber været udenfor de tre store globale alliancer. De kan og vil selv opbygge trafiksystemer udenfor de respektive hjemmemarkeder.

Men nu signalerer Doha-baserede Qatar Airways for første gang, at selskabet er åben overfor strategiske alliancer, der også kan medføre ændredeejerskabsstrukturer.

I et eksklusivt interview med FlightGlobal´s Airlines Business løfter koncernchef Akbar Al Baker sløret for, atQatar Airwaysvil købe en ejerandel i et andet luftfartsselskab.

“Vi vil være interesseret i at købe et selskab, der er proftabelt og ikke tærer på vore ledelses-ressourcer. Vi er ikke interesseret i et luftfartsselskab, der har finansielle problemer og har brug for omstrukturering. Det vil betyde, at vi skal bruge vore ledelses-ressourcer på at redde et andet selskab samtidig med, at vi fjerner forkus fra vores egen forretning. Min prioritet er at fungere som CEO for Qatar Airways, intet andet,“ siger Akbar Al Baker i det omtalte interview.

Dermed udelukker han også, at SAS på kort sigt kunne være en aktuel opkøbsmulighed for selskabet. Bestyrelsesformand i SAS, Fritz Schur udtalte i begyndelsen af april måned til Dagbladet Børsen, “at hvem pokker siger, at det absolut skal være en europæer,“ som en kommentar til de mange gætterier om fremtidige SAS-ejere.

Børsnotering i horisonten

Det er planen at børsnotere Qatar Airways, når selskabet har haft tre år i træk med tilfredsstillende økonomiske resultater. Det kan i givet fald så tidligst ske i 2013.

Samtidig vurderer Al Baker, at hvis et fremmed selskabet ønsker at få en bid af Qatar Airways, ville det være oplagt, at det skete i forbindelse med en børsnotering.

Flere har peget på, at British Airways-moderselskabet International Airlines Group (IAG) kunne være interesseret.“De kan købe så mange aktier de vil af den andel, som vil være flydende. Vi må huske på, at ønsket om suverænitet vil sikre, at aktiemajoriteten altid skal være på qatariske hænder,“ siger Al Baker.

Og i spørgsmålet om alliancer har man ikke travlt hos Qatar Airways, idet selskabet mener, at de nuværende codeshare-aftaler er tilstrækkelige. Al Baker siger, at en af de tre store alliancer i øjeblikket “har et godt øje til os“.

Qatar Airways har i dag code-share aftaler med ANA, Asiana Airlines, bmi, Lufthansa, Malaysia Airlines. MEA, Phillipine Airlines, United og US Airways, hvilket mere eller mindre vil sige de vigtigste selskaber i Star Alliance. Men det nok ikke et forkert gæt, at det er IAG-chefen Willie Walsh, der gerne vil have Qatar med ombord i oneworld-alliancen..

Al Baker fortæller, at luftfartsselskabet ofte får henvendelser fra andre selskaber om partnerskabsaftaler eller dybere samarbejdsrelationer – senest fra græske Olympic, men han tøver med at springe ud i sådanne projekter, hvis der ikke er en klar fordel for Qatar Airways.

Qatar Airways blev etableret den 22. november 1993 af den kongelige famlie. I dag er selskabet ejet 50 % af den qatariske stat samt 50 af private investorer. Der flyves til 100 internationale destinationer fra basen i Doha.