- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Qatar Airways iværksætter plan B

Sir Winston Churchill har en gang udtalt de nok så berømte ord: “Never let a good crisis go to waste”. Det er tilsyneladende noget, at man har lyttet til hos Qatar Airways, der i øjeblikket lider under en aktuel blokade iværksat af blandt andet Saudi-Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, Bahrain og Egypten.

Som følge af blokaden har Qatar Airways været nødsaget til at aflyse samtlige flyvninger til disse stater, og det betyder, at der er en overskudkapacitet på op imod 18 procent af selskabets samlede sædeproduktion i øjeblikket.

Konkret har Qatar Airways været nødt til at lukke 18 ruter til de føromtalte lande, og Plan B er ifølge koncernchef Akbar al-Baker at accelerere væksten til de nye markeder og destinationer.

Med den pludselige overskudskapacitet har Qatar Airways således besluttet, at forcere planerne om at flyve til 24 nye destinationer, der allerede lå i planlægningen. Så i stedet for at lade flyene stå på jorden, vil Doha-selskabet igangsætte ruterne til en del af de planlagte nye destinationer. Der kommer inden længe således nye ruter til Skopje, Ljubljana og Sarajevo i Balkan-landene, mens langdistanceruter til Rio de Janeiro og Santiago de Chile også vil blive fremrykket, selvom flyvetiden tager to timer længere end sædvanligt som følge af luftrumsbegrænsninger. Herudover er det også planen, at Qatar Airways vil åbne flere nye ruter til Iran, da de frigjort flytyper passer til relativt korte ruter.

Vertikal integration rammer hårdt
Alligevel kan det komme til at betyde, at Qatar Airways kommer til at blive relativt hårdt ramt af sanktionerne mod landet. Qatar Airways Group har godt nok lige præsenteret et resultat for 2016/17 med et driftsoverskud på 3,8 mia. kroner, men 2017/18 kommer definitivt til at se anderledes ud.

“Jeg er enig i, at der er nogle mørke skyer i horisonten, og jeg kan ikke skjule min bekymring over, at vi kommer til at underpræstere,” siger Akbar al-Baker i et interview med Al Jazeera.

Årsagen til, at Qatar Airways kan blive relativt hårdt ramt, skal findes i det forhold, at flyselskabet er en del af en statslig koncern, der hedder Qatar Airways Group. Udover passagerflyselskabet indgår eksempelvis også Qatar Airways Cargo, Hamad International Airport (ejet af Qatars luftfartsmyndigheder, men drives af Qatar Airways, red.), handlingselskabet Qatar Aviation Services, Qatar Duty Free (driver samtlige butikker i lufthavnen, red.) samt Qatar Aircraft Catering Company, der leverer flycatering til Qatar Airways og andre flyselskaber.

Med denne betydelige vertikale integration bliver Qatar Airways ikke alene ramt på egne flyvninger. Koncernen rammes også på flyvninger fra de lande, der har lukket ruter til Doha, da man mister salg af afledte ydelser i Hamad International Airport, hvad enten der er tale om check-in, bagagehåndtering eller catering.

 

Relaterede artikler:

Ryanair vil hente piloter i Qatar

Omveje og forsinkelser for Qatar Airways-fly

Qatar Airways indstiller 17 ruter

Diplomatisk krise kan tvinge Qatar Airways i knæ

Qatar-rute til lille regional lufthavn