Da luftrummet over Qatar lukkede 100 fly på vej til Doha, og mange måtte omdirigeres til andre destinationer. Qatar Airways' topchef kalder det "en af de mest alvorlige og komplekse operationelle udfordringer i moderne luftfartshistorie."
Når der opstår en krisesituation på en flyvning, har alle piloter får ind med modermælken, at det handler om “aviate, navigate, communicate” – i den nævnte rækkefølge.
Sådan har det også været hos ledelsen hos Qatar Airways, der pludselig blev udsat for en luftrumslukning mandag aften, da Iran udførte et gengældelsesangreb på den store Al Udeid Air Base i Qatar, hvor omkring 8.000 amerikanske soldater er stationeret.
Nu er man i gang med at kommunikere, efter at have brugt det meste af ugen på at genetablere rutenetværket efter den gigantiske operationelle krise, der pludselig opstod. Kommunikationen foregår i et åbent brev fra koncernchef Badr Mohammed Al-Meer, hvor der meget detaljeret berettes om situationen.
Ved 18-tiden den 23. juni blev Qatar Airways tvunget til øjeblikkeligt at indstille alle operationer, da luftrummet lukkede, og kort tid efter blev luftrummene også lukket over både Bahrain, De Forenede Arabiske Emirater og Kuwait. På dette tidspunkt havde omkring 100 Qatar Airways-fly kurs mod Hamad International Airport, der er et stort globalt trafikknudepunkt.
Saudi-Arabien, Tyrkiet og Indien modtog mange fly
Luftrumslukningen betød, at over 90 fly med flere end 20.000 passagerer måtte diverte til omkringliggende lande, hvor Saudi-Arabien modtog hele 25 fly efterfulgt af Tyrkiet med 18, Indien med 15, mens Oman og De Forenede Arabiske Emirater modtog henholdsvis 13 og fem.
Derudover måtte en række fly vende om og returnere til London, Barcelona og andre europæiske lufthavne samt lufthavne i Asien og Mellemøsten. I alt blev 151 flyvninger direkte berørt af luftrumslukningen.
Da samtlige flyafgange blev suspenderet i seks timer indtil midnat kl. 00.01, blev der trængsel i terminalerne, hvor over 10.000 passagerer opholdte sig.
“De befandt sig fanget midt i en af de mest alvorlige og komplekse operationelle udfordringer i moderne luftfartshistorie,” beretter Badr Mohammed Al-Meer.
22.000 passagerer i transitområdet
Efter luftrummet blev genåbnet kort efter midnat, begyndte flyene gradvist at vende tilbage til det store hub i Doha, og efterhånden som flyene landede, nåede passagertallet i transitområdet op på 22.000 ved 05-tiden tirsdag morgen lokal tid.
“Som flyselskab blev vores planer for forretningskontinuitet aktiveret, og vores teams koordinerede planlægning af ressourcer, catering, transport på landjorden, hotelindkvartering, immigration, told og alle øvrige stakeholders i lufthavnen.” uddyber koncernchefen.
Relaterede artikler:
Emirates overvåger konfliktsituationen i regionen