- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fra Reykjavik til Los Angeles i A321

WOW air har kun ét langdistancefly tilbage i sin flåde og har i stedet indsat A321-200 mellem Keflavik og Los Angeles.

Det kriseramte islandske lavprisselskab WOW air var for nyligt tvunget til at sende fire fly tilbage til leasinggiverne som følge af WOW airs finansielle problemer.

Det var to Airbus A330-300 langdistancefly, som måtte flyves til Sydfrankrig, og to Airbus A320-200 mellemdistancefly, som blev returnereret til leasinggiveren i Irland. Dermed blev WOW airs flåde med ét reduceret fra 20 til 16 fly, og den situation giver nu selskabet operationelle udfordringer.

Før tilbageleveringen af de fire fly bestod WOW airs flåde af 12 Airbus A321-200, to A321neo, to A320-200, ét A320neo og tre A330-300. Men nu er antallet af widebodyfly i selskabet altså reduceret til en enkelt Airbus A330-300-fly.

Stop undervejs i Edmonton
Det giver i særlig grad udfordringer for betjeningen af selskabets længste rute fra Keflavik-lufthavnen i Island til Los Angeles på den amerikanske vestkyst.

WOW air måtte således den 2. december indsætte en Airbus A321-200 på ruten til Los Angeles frem for Airbus A330-300-flyet. Den 3. december blev ruten betjent med en A321neo, og siden er A321-200-flyet vendt tilbage på ruten.

Ifølge Flightradar24 står Los Angeles-ruten også i de kommende dage til at blive betjent med A321-200, mens WOW airs A330-300 i øjeblikket bruges på ruten mellem Keflavik og Paris.

Afstanden fra Keflavik til Los Angeles er over 6.900 kilometer, og A321-200-flyets normale rækkevidde ligger omkring 5.950 kilometer.

Mellemdistanceflyene fra WOW air har derfor, siden de blev indsat på ruten 2. december, måttet mellemlande i Edmonton i Canada for at tanke op både på vej til og fra Los Angeles. Det har forlænget rejsetiden for passagererne med omkring en time, ligesom oplevelsen ved at flyve langdistance i et narrowbody-fly selvsagt er anderledes end ved at flyve med et widebody-fly.

A330-300-flyet har i WOW airs version plads til 342 passagerer, mens A321-200-flyene har plads til 200 eller 220 passagerer alt afhængigt af versionen. A321neo-flyene har plads til 180 passagerer.

Overtages af kapitalfond
WOW air skulle ifølge de oprindelige planer modtage fire fabriksnye Airbus A330-900 langdistancefly inden årets udgang, men om de planer fortsat gælder er uvist.

Den 29. november meddelte den amerikanske kapitalfond Indigo Partners, at der havde indgået en aftale om at investere i det islandske lavprisflyselskab. Det skete blot 12 timer efter, at Icelandair annullerede sine planer om at overtage WOW air. Det skete angiveligt fordi, det ikke var muligt at få Icelandairs långivere til at acceptere købet af konkurrenten.

 

Relaterede artikler:

WOW air tabte en million om dagen

WOW air reddet af amerikansk kapitalfond

Icelandair aflyser købet af WOW air