- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Robot hjælper rejsende med flyskifte

KLM gennemførte i denne uge den første offentlige test af robotten "SPENCER", der i Amsterdams Schiphol-lufthavn hjalp passagerer med at skifte fly.

Da denne historie publiceres fredag den 1. april, skal vi indledningsvis fastslå, at der ikke er tale om en aprilsnar, når vi skriver om en robot, der kan hjælpe flypassagerer i en lufthavn.

Det hollandske flyselskab KLM har nemlig gennem snart tre år arbejdet med en projekt, der omhandler en robot, der har fået navnet SPENCER.

Navnet er ikke tilfældigt, men en forkortelse og sammentrækning af “Social situation-aware PErceptioN and action for CognitivE Robots”.

SPENCER kan scanne passagerernes boardingkort og vise dem hen til den korrekte gate. Undervejs mod gaten er SPENCER opmærksom på passagererne og følger deres hastighed og giver løbende informationer om, hvor langt der er igen.

“Hver eneste dag er der en risiko for, at passagerer mister deres flyforbindelse på grund af forsinkelser, sprogbarrierer eller simpelthen fordi de farer vild. I betragtning af, at 70 procent af alle KLM-passagerer skifter fly i Schiphol, arbejder vi konstant på at finde nye måder til at gøre disse processer mere smidige,” siger René de Groot, der er koncerndriftschef hos KLM.

Robot med sociale kompetencer
KLM vil fremadrettet vurdere, hvordan robotter kan indgå i forskellige processer i lufthavnen, og det er hensigten at de på sigt skal supplere lufthavnspersonalet, således at disse kan blive frigjort til at tage sig af mere krævende opgaver.

“Vi er stolte over at kunne præsentere SPENCER, der er den første robot med sociale kompetencer, der har optrådt i en lufthavn. SPENCER er unik, da den kan håndtere sociale situationer med mennesker. Den ‘ser’ og analyserer mennesker tæt på ved hjælp af sensorer og bestemmer lynhurtigt, hvorvidt der er sociale relationer blandt disse,” forklarer Kai Arras, der er projektkoordinatior ved Freiburg Universitet, der er en af parterne i samarbejdet.

Bag SPENCER står KLM, Amsterdam Schiphol Airport, Centre National de la Recherce Scientifique (CNRS), Hogeschool Aachen samt universiteter i Freiburg, München, Twente og Örebro. Projektet er støttet af midler fra EU-Kommissionen.