- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Roskilde Lufthavn i europæisk elite

Roskilde Lufthavn er ifølge European Business Air News den syvende bedste lufthavn i Europa til at håndtere besøgende business jets.

Roskilde Lufthavn, eller Tune Lufthavn, som er den geografisk korrekte betegnelse, lever et stille liv i skyggen af Kastrup Lufthavn. Men lufthavnen kan andet end at lave den sidste halvdel af det fælles firmanavn, Københavns Lufthavne, til flertalsform. For mens storebror på Amager er i den europæiske elite blandt de store ruteflylufthavne, så er lillebror rykket op i eliten blandt de såkaldte ”fixed base operators” i Europa.

Roskilde indtager således en syvendeplads på European Business Air News’ liste over de bedste lufthavne i Europa til at håndtere taxafly og private jets. Listen består af mere end 380 lufthavne, og fra en placering langt nede i dyndet, er lufthavnen avanceret til en top 10-placering i 2012.

Roskilde Lufthavn er blandt andet en populær destination, når internationale rockstjerner hvert år i juli gæster Dyrskuepladsen i Roskilde for at optræde på Roskilde Festivalen. Blandt gæsterne i 2012 var Bruce Springsteen and The E-Street Band, der ankom i en Airbus A319 i en business jet-konfiguration.

Kostet det samme
Mellemdistancefly som Airbus A320 og Boeing 737 kan lande i lufthavnen, men for at kunne operere regelmæssig passagerflyvning i al slags vejr med eksempelvis en Boeing 737-800, som blandt andet Ryanair og Norwegian bruger, vil det kræve en forlængelse af landingsbanen. Derfor har Københavns Lufthavne valgt udelukkende at satse på Kastrup som rutelufthavn og her i stedet bygge lavprisfingeren CPH GO til en pris på 200 mio. kroner.

Det ville have kostet omkring det samme at udvide Roskilde som det kostede at bygge CPH GO. Men naboklager umuliggør, ifølge lufthavnen, at gøre Roskilde til en alternativ lufthavn til Kastrup. Med en placering midt mellem to motorveje er køretiden til København ellers kun 30 minutter – langt kortere end køretiden fra Oslo og Stockholms sekundære lufhavne.

Lufthavnen er dog ikke helt blottet for ruteflyvning. Copenhagen Airtaxi opererer således Danmarks mindste indenrigsrute til Anholt og Læsø fra Roskilde med små propelfly. Og charteroperatøren Spies ser på muligheden for, på et tidspunkt at operere en lille mængde charterflyvninger med eksempelvis Avro RJ-fly fra lufthavnen.

Militær tilstedeværelse
Lufthavnen er det sjællandske stop for forsvarets flyvninger med danske soldater til og fra Afghanistan, der starter i Karup og ofte runder Roskilde på ud- og hjemturen. Ved at bruge Roskilde i stedet for storebroderen Kastrup Lufthavn får soldaterne og de pårørende mulighed for at blive genforenet under mere private former.

Med Kastrup Lufthavns placering på Amager kan Roskilde Lufthavn reelt bryste sig af at være Sjællands største lufthavn. Og efter nedlæggelsen af Flyvestation Værløse kan Roskilde også kalde sig den eneste lufthavn i Østdanmark med fast militær tilstedeværelse. I en hangar i lufthavnens vestlige hjørne holder Flyvevåbnets store mørkegrønne EH-101 redningshelikopter nemlig til.

Hvert andet år i august lægger lufthavnen græs og asfalt til Roskilde Airshow. Endelig rummer lufthavnen en lang række flyveskoler, taxaflyselskaber, flyværksteder og lignende.