- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Rundspørge om ‘to personer i cockpittet’ -anbefaling

Efter Germanwings-flystyrtet i Alperne sidste år, blev flyselskaberne anbefalet altid at have to personer i cockpittet. Den anbefaling kan piloter, stewardesser og andre nu give deres mening til kende om.

Opstår der nye sikkerhedsudfordringer, når der stilles krav om, at der altid skal være to personer i cockpittet? Har kabinepersonalet for meget at lave til også at tage ophold i cockpittet, når en af piloterne er på toilettet? Og bør det være et lovkrav, at der altid skal være to personer i cockpittet? Det er nogle af de spørgsmål, som piloter, kabinepersonale og andre kan komme med deres holdning til.

Det er de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, European Aviation Safety Agency (EASA), der spørger. Frem til 11. marts kan alle udfylde et spørgeskema på myndighedens hjemmeside og give deres mening til kende.

Spørgeundersøgelsen kommer godt 10 måneder efter at et Airbus A320-fly fra Germanwings i marts sidste år styrtede ned i de franske Alper. Styrtet skyldtes, at flyets styrmand havde låst kaptajnen ude fra cockpittet og bevidst lod flyet styrte ned som en del af et selvmord.

Et lovkrav eller ej
Umiddelbart efter styrtet kom EASA med en anbefaling til de europæiske flyselskaber om altid at have to personer i cockpittet. Så når en af piloterne skal på toilettet eller andet uden for cockpittet, så skal en stewardesse tage ophold i cockpittet.

Nu vil de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder så gerne vide hvordan det fungerer og om der er nogle utilsigtede ulemper ved det. EASA vil bruge svarene i sine overvejelser omkring at gøre kravet om to personer i cockpittet til et lovkrav eller ej.

EASA var ikke de eneste til at reagere, da det stod klart hvad der var sket ombord på Germanwings-flyet. Adskillige europæiske luftfartselskaber skyndte sig at indføre procedurer om to personer i cockpittet på alle tidspunkter. Nogle selskaber som eksempelvis Ryanair havde dog haft sådan en regel i adskillige år.