- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Russisk problemfly mellem CPH og Bruxelles

For bare tre måneder havde den russiske SSJ100-flytype problemer med tegn på metaltræthed. Nu indsættes flytypen mellem København og Bruxelles.

Rejsende mellem Københavns Lufthavn og Moskva med Aeroflot har haft muligheden gennem flere år. Rejsende med Finnair mellem Billund og Helsinki havde muligheden i sensommeren sidste år. Og nu får erhvervsfolk, embedsmænd, chokolade- og ølelskere samt alle andre rejsende mellem Bruxelles og CPH med Brussels Airlines også muligheden for at flyve med det russisk-byggede Sukhoi Super Jet SSJ100-fly.

Muligheden opstår når Brussels Airlines i løbet af foråret begynder at anvende SSJ100 på ruten mellem den belgiske og den danske hovedstad. Flyet skal afløse de Avro100-fly, som Brussels Airlines i dag anvender på den ene af sine fire daglige flyvninger. Det er aftenrotationen med afgang fra Bruxelles kl. 19.30 og returflyvning kl. 21.40 fra CPH alle ugens dage på nær lørdag.

Erstatning for aldrende fly
Brussels Airlines kommer henover foråret og sommeren til at lade irske CityJet operere i alt tre SSJ100-fly på sine europæiske ruter til erstatning for tre aldrende Avro100-fly.

Det fremgår ikke af Brussels Airlines’ hjemmeside præcis hvilke dage flytypen tænkes anvendt og om den erstatter Avro100-flyene fuldstændigt. Men ifølge CH-aviation, så vil det ene af de i alt tre SSJ100 fly blive anvendt på ruter til Berlin, Basel og København. Det andet skal anvendes på ruter fra Bruxelles til Genève og Wien. I weekenderne vil flyene blive anvendt på ruter til Prag, Nice, Venedig og Bologne.

Når CityJet begynder at operere det tredje SSJ100-fly for Brussels Airlines, vil SSJ100-betjeningen blive udbredt til også at indbefatte ruter fra Bruxelles til Edinburgh, Milano, Birmingham, Hamborg, Krakow, Bordeaux, Gøteborg og Warszawa.

Øjeblikkelig inspektion
CityJet er indtil videre det eneste europæiske flyselskab, der anvender SSJ100. Selskabet modtog sidste år de første af i alt 15 nye Sukhoi-fly, som skal erstatte de ældre British Aerospace Avro RJ85, som CityJet i dag har 18 eksemplarer af.

Superjet-flyet har plads til 98 passagerer i en 3+2 konfiguration med 32 tommers sædeafstand samt en loftshøjde i kabinen på over to meter. Kabinedesignet er udført af italienske Pininfarina, der også har stået for indretningen af DSB´s IC4-tog.

Operatørerne af SSJ100, der er fremstillet i 117 eksemplarer, måtte benytte juledagene sidste år til at finde ud af om de respektive fly i flåden stadig var flyvedygtige.

Årsagen var, at de russiske luftfartsmyndigheder, Rosaviatsia, den 23. december udsendte et såkaldt “Airworthiness Directive” (AD-note, red), der krævede øjeblikkelig inspektion af samtlige Sukhoi 100-fly (type RRJ-95, red.). Der var nemlig ifølge flere russiske medier angiveligt konstateret metaltræthed i stabilisatoren i halepartiet på et fly af denne type tilhørende det Irkutsk-baserede flyselskab IrAero. Det er særligt bemærkelsesværdigt, at metaltræthed optræder i nye fly, der højst er seks år gamle.

Udover det ekstraordinære eftersyn krævede de russiske myndigheder, at operatører af flyet indtil videre skulle foretage en daglig visuel inspektion af stabilisatorens øvre og nedre beslag, og såfremt der blev konstateret revner, måtte flyet ikke komme i luften.

 

Relaterede artikler:

Metaltræthed i nyt russisk jetfly

Russisk fly ind på Billund-rute

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

CityJet modtager første russiske fly