Ryanair passerer ved udgangen af regnskabsåret 2016/17 i alt 119 mio. passagerer, og det irske lavprisflyselskab forventer at komme op på 200 mio. passagerer i 2023/24.
Ryanair har allerede passeret Lufthansa-Gruppen og IAG i kampen om at været det største flyselskab i Europa målt på antallet af passagerer. Ved udgangen af regnskabsåret 2016/17 den 31. marts vil Ryanair have rundet 119 mio. passagerer, og væksten fortsætter med uformindsket styrke.
I dag råder Ryanair over 370 fly af typen Boeing 737-800, og den 31. marts 2017 vil flåden være øget til i alt 383 fly, mens yderligere 44 fly vil blive leveret i 2017/18, hvorfor passagertallet ved slutningen af første kvartal næste år vil være på 130 millioner. Herefter fortsætter væksten med nye fly til i alt 585 enheder den 31. marts 2024. Dermed vil Ryanair passere en magisk grænse på 200 mio. passagerer, hvormed selskabet på det tidspunkt meget vel kan være verdens største flyselskab målt på passagerer.
Det er blandt andet 100 ny Boeing 737MAX-200 fly, der skal sikre væksten for Ryanair. Det irske lavprisflyselskab bliver lanceringskunde på netop denne variant af Boeings nye supersælgende mellemdistancefly.
“Vi forventer over 200 millioner passagerer ved udgangen af marts 2024. I efteråret 2019 får vi leveret de første Boeing 737MAX-200, der har fire procent flere sæder og en garanteret brændstofreduktion per passager på 16 procent,” siger Ryanairs koncernchef Michael O´Leary.
Vækstprognoser for Ryanair 2017-2024
Periode | Nye fly | Antal fly | Passagerer | Vækst |
2015/16 | – | 341 | 106 mio. | +18 % |
2016/17 | +42 | 383 | 119 mio. | +12 % |
2017/18 | +44 | 427 | 130 mio. | +9 % |
2018/19 | +21 | 448 | 143 mio. | +10 % |
2019/20 | +33 | 481 | 152 mio. | +6 % |
2020/21 | +35 | 516 | 162 mio. | +7 % |
2021/22 | +24 | 540 | 175 mio. | +8 % |
2022/23 | +35 | 575 | 189 mio. | +8 % |
2023/24 | +10 | 585 | 200 mio. | +6 % |
Kilde: Ryanair
Faldende billetpriser
Inden Ryanair kan fejre passager nummer 200 millioner, skal selskabet flyve sikkert gennem et turbulent marked med faldende billetpriser og øget konkurrence. Allerede i kvartalet fra 1. oktober til 31. december 2016 kunne Ryanair registrere et fald i billetpriserne på 15 procent, hvilket er blevet kompenseret for ved øget produktion og en reduktion i enhedsomkostningerne på fire procent.
“Når vi ser frem på finansåret 2017/18, så forventer vi, at prispresset fortsætter, og vi vil svare igen på disse ugunstige markedsforhold med stærk trafikvækst og lavere enhedsomkostninger. Vi forventer, at vinde markedsandele fra alle konkurrerende selskaber i EU med højere omkostninger samtidig med, at vi fortsætter med at etablere os på nye markeder,” skriver Ryanair i den seneste kvartalsrapport.
Relaterede artikler:
Ryanair presser konkurrenterne væk fra CPH-ruter
Ryanair flyver til 105 primærlufthavne
15 nye Ryanair-fly skal ikke til Storbritannien