- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair: Bevar Tegel-lufthavnen

Ryanair bakker nu op om at bevare Berlin Tegel-lufthavnen. Selskabet benytter dog ikke selv lufthavnen, der skal lukke når en ny stor lufthavn en dag åbner.

De flyver ikke selv derfra. Alligevel tilslutter det irske lavprisselskab Ryanair sig nu det stadigt voksende kor, der taler varmt for at bevare Berlins ellers temmelig nedslidte Tegel-lufthavnen.

Tegel-lufthavnen i det tidligere Vestberlin skal ligesom Schönefeld-lufthavnen i det tidligere Østberlin efter planen lukke, når den nye store Berlin Brandenburg-lufthavn en dag åbner. Det skulle den oprindeligt have gjort i 2011. Men store tekniske problemer har kraftigt forsinket lufthavnen. Nu tyder meget imidlertid på, at lufthavnen åbner i slutningen af i år eller starten af næste år.

Mens ingeniørerne har bakset med at få løst problemerne i Brandenburg-lufthavnen, så har både Tegel og Schönefeld oplevet stor passagervækst. Og de to lufthavne har allerede i dag flere passagerer tilsammen end Brandenburg-lufthavnen er dimensioneret til. I 2016 havde de to lufthavne til sammen 33 mio. passagerer og Brandenburg-lufthavnen er oprindeligt kun dimensioneret til 27 mio. passagerer.

Derfor har Brandenburg-lufthavnens bestyrelse da også – allerede inden lufthavnen er åbnet – vedtaget, at lufthavnen skal udvides.

Mindre kapacitet
Det kan dog godt tage nogle år. Og derfor bør Tegel-lufthavnen holdes åben. I hvert fald indtil udvidelsen er klar. Det plæderer stadig flere flyselskaber og borgere i Berlin for. Man frygter nemlig, at byen samlet set får mindre lufthavnskapacitet og det vil begrænse flyselskabernes ekspansionsmuligheder.

Det er i det lys man skal se Ryanairs støtte til at bevare Tegel-lufthavnen, som i vid udstrækning ellers bruges af Ryanair-konkurrenter som airberlin og Lufthansa. Ryanair har siden 2015 haft en base i Schönefeld-lufthavnen. En base som vokser hastigt med nye fly stationeret og flere ruter. Selskabet har en erklæret strategi om at satse hårdt på det tyske indenrigsmarked og give Lufthansa og airberlin hård konkurrence. Ikke mindst fordi sidstnævnte selskab er i store økonomiske problemer.

Ryanair er derfor interesseret i at der fortsat er ledig lufthavnskapacitet i Berlin og det er ikke en holdbar løsning at bevare Schönefeld-lufthavnen. Lufthavnens bane skal nemlig indgå som den ene af Berlin Brandenburgs to parallelbaner.

Mere bynære lufthavn
Terminalbygningerne i Schönefeld-lufthavnen kunne i princippet godt fortsat anvendes, men det er indtil videre ikke planen. På trods af pletvise moderniseringer, så er terminalbygningerne opført i DDR-tiden generelt nedslidte. Ved at Tegel forblev åben kunne Ryanair være heldig at komme i den situation, at konkurrenterne rykkede til Brandenburg-lufthavnen syd for byen, mens Ryanair rykkede til den mere bynære Tegel-lufthavn.

Mest sandsynligt er det nok at selskaber som Lufthansa og airberlin vil betjene begge lufthavne. Det kræver dog lige, at Berlin Brandenburg-lufthavnen åbner og er fuldt ud funktionsdygtig.

 

 

Relaterede artikler:

Berlin-lufthavne passerer 33 mio.

Medie: Endnu en forsinkelse i ny Berlin-lufthavn

Berlin-lufthavne blandt verdens 10 dårligste

Vil bevare Berlin-lufthavn

Gammel Berlin-lufthavn shines op