- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Ryanair-bundlinje på 9,8 mia. kroner

Europas største lavprisflyselskab kom ud af regnskabsåret 2016/17 med en seks procent stigning i overskuddet efter et års med udfordrende markedsforhold.

Man kan have mange meninger om Ryanair og selskabets forretningsmetoder. Det er der også mange, der har. Men det er vanskeligt at diskutere med en økonomisk succes, der er kendetegnende for det irske lavprisflyselskab.

Tirsdag kunne koncernchef Michael O´Leary endnu engang aflevere et regnskab, der levede op til forventningerne. Omsætningen i regnskabsåret fra 1. april 2016 til 31. marts 2017 landede på 6,648 mia. euro, hvilket svarer til lidt mere end 49,5 mia. danske kroner. Mens toplinjen voksede med to procent, formåede Ryanair at få bundlinjen til at vokse med seks procent, således at Ryanair kunne præsentere et nettooverskud på 1,3 mia. euro, eller godt 9,8 mia. danske kroner.

“Det glæder os at kunne præsentere en vækst på seks procent i nettoresultatet til 1,316 milliarder euro trods svære markedsforhold i regnskabsåret 2016/17 skabt gennem en række sikkerhedsmæssige hændelser i europæiske byer, et skifte af charterkapacitet fra Nordafrika, Tyrkiet og Egypten til det europæiske kontinent samt en kraftig nedgang i pundet efter Brexit-afstemningen i juni sidste år. Vi reagerede i forhold til disse udfordringer ved at forbedre kundeoplevelsen og stimulere væksten med lavere priser,” siger koncernchef Michael O´Leary i en kommentar til regnskabet.

Vil beholde ældre fly
I den 12 måneder lange regnskabsperiode fik Ryanair sat et godt og grundigt aftryk i markedet. Selskabet modtog 52 nye Boeing 737-800 fly og åbnede 206 nye ruter samt 10 baser i blandt andet Frankfurt, Hamborg og Nürnberg samt en række øst- og centraleuropæiske storbyer.

I det nye regnskabsår åbner Ryanair indtil videre baser i Napoli, Memmingen (ved München, red.) og i Poznan. Herudover kommer der nye ruter til Tel Aviv samt Ukraine, der bliver det 34. land, som får besøg af Ryanair-fly.

Ryanair vil i 2018 og 2019 forsøge at ekspandere mere, end hvad selskabet har planlagt flykapacitet til. Derfor er man i samarbejde med Boeing ved at revurdere hele leveringsplanen for kommende fly, og i første omgang vil det betyde, at 10 fly, der skulle have været leveret tilbage fra leasekontrakter i 2018 og 2019, forventes at blive i flåden i længere tid, ligesom Boeing er blevet bedt om at lede efter ekstra kapacitet i løbet af de kommende 24 måneder, hvis der skulle komme afbestillinger fra andre flyselskaber.

Store forventninger trods Brexit-usikkerhed
Fremtidsudsigterne er noget usikre for Ryanair som følge af Brexit-forhandlingerne. Det vides endnu ikke, om Storbritannien vil være en del af det åbne EU-luftfartsmarked fra foråret 2019, hvorfor Ryanair forsøger at planlægge væksten udenom Storbritannien i 2017 og 2018 og i stedet forfølge mulighederne i andre markeder.

Trods alt forventer Ryanair 130 mio. passagerer i indeværende regnskabsår mod 120 millioner i den 12 måneders periode, der sluttede den 31. marts i år. Billetpriserne forventes i 2017/18 at falde med yderligere fem til syv procent, og derfor venter man et nettooverskud på mellem 1,4 og 1,45 mia. euro (10,4 til 10,8 mia. danske kroner, red.), hvilket svarer til en stigning på syv procent.

 

Relaterede artikler:

Ryanair vil skabe to millioner jobs

Minister tog imod Ryanair

Ryanair frygter Brexit-kaos

Ryanair nedjusterer forventningerne