- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair har søgt om 34 ruter fra Københavns Lufthavn

Det irske lavprisflyselskab Ryanair har søgt start- og landingstilladelser i Københavns Lufthavn til 34 ruter i det kommende vintertrafikprogram fra 28. oktober.

Onsdag den 17. maj var en af de sjældne gange, at Københavns Lufthavn tog imod et Ryanair-fly.

Ombord på flyet var en lille Ryanair-delegation anført af Michael Cawley, der er næstkommanderende i Ryanair i sin rolle som Chief Operation Officer.

Københavns Lufthavne A/S bekræftede, at Ryanair var til møde med lufthavnens ruteudviklere, men afviste samtidig, at der skulle ligge nogle ekstraordinære omstændigheder bag.

“Vi har en løbende dialog med Ryanair, og dette møde var et af mange i rækken,“ sagde pressechef Søren Hedegaard Nielsen i en kommentar til besøget.

Men der er tilsyneladende kommet mere ud af drøftelserne end først antaget. Ryanair har under alle omstændigheder ansøgt om start- og landingstilladelser i Københavns Lufthavn fra vintertrafikprogrammets begyndelse den 28. oktober.

Ansøgning omfatter 34 ruter
Der er i vintertrafikprogrammet ansøgt i alt ca. 8.600 slots, hvilket svarer til en produktion på over1,6 mio. flysæder i den fem måneder lange vinterperiode.De ansøgte slots repræsenterer samlet 215 ugentlige afgange til i alt 34 forskellige destinationer.

Det er destinationer i Italien, Frankrig og Spanien, der er dominerende i ansøgningen tillige med destinationer i Storbritannien og Irland.

Spanien Alicante, Barcelona-Girona, Barcelona-Reus, Fuerteventura, Jerez de la Frontera,Lanzarote, Madrid, Málaga, Santander, Tenerife ogValencia.
Italien Bari, Brindisi, Milano-Bergamo, Pisa, Rimini,Rom-Ciampino ogTreviso-Venedig.
Frankrig Paris-Beauvais, Marseille,Montpellier og Nantes.
Storbritannien og Irland Edinburgh, Glasgow, Liverpool, Dublin og Shannon.
Finland Lappeenranta og Tampere
Norge Haugesund
Tyskland Leipzig-Halle
Holland Eindhoven
Belgien Bruxelles-Charleroi
Litauen Kaunas

Ryanair har tidligere ansøgt om slots i Københavns Lufthavn. Senest var i vintertrafikprogrammet 2010/11, menher blev de ansøgte start- og landingstilladelser ikke udnyttet.

Forskellen fra tidligere er, at Ryanair denne gang har ansøgt om slots, der er tilpasset en baseoperation, således at op tilotte flyvil skulle overnatte i lufthavnen i henhold til de ansøgte tidspunkter for operationen.

Da Ryanair etablerede sig i en anden primær lufthavn, Barcelona El Prat, i september måned 2010, lagde man ude med fem basefly og 270 ugentlige afgange til 20 destinationer.

Ingen kommentarer
Men det er samtidig en generel opfattelse i branchen, at Ryanair – ligesom andre flyselskaber – af og til søger om slots for at forvirre konkurrenterne og lægge pres på lufthavnene i forhandlingerne.

I Københavns Lufthavn ønsker man ikke specifikt at kommentere Ryanairs ansøgning om start- og landingstilladelser.

”Ryanair er altid velkommen iKøbenhavns Lufthavnpå præcis de samme betingelser som alle andre. I CPH har vi dogen dual-airport strategider betyder, at vi i CPH Go kan tilbyde særligevilkår for lavprisflyselskaber,“ fortæller senior kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn.

Heller ikke hosRyanair er der flere oplysninger at hente. Herer svaret det samme som ved tidligere lejligheder.

“Vi kommenterer ikke på rygter og spekulationer,“ siger Stephen McNamara, der er kommunikationschef hos Ryanair.

Det er kutume, at flyselskaberne tilbageleverer ikke-udnyttede slots senest 60 dage før det ansøgte starttidspunkt. Det betyder, at Ryanair inden udgangen af august måned skal tage stilling til, hvorvidt de ansøge slots skal udnyttes.

Læs også:

Ryanair til møde med Københavns Lufthavn