- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Ryanair-konflikt kan koste passagerer i Billund

Det irske lavprisflyselskab Ryanair har siden 2006 fløjet til Billund Lufthavn med fly fra selskabets baser andre steder i Europa.

I december måned kunne Ryanair´s topchef Michael O´Leary løfte sløret for Billund Lufthavn som selskabets 48. base med i første omgang to basefly. En satsning, der vil betyde 800.000 passagerer i 2012 fordelt på i alt 19 ruter til og fra den vestdanske lufthavn.

Forskellen mellem den hidtidige operation og baseoperationen er, at Ryanair skal have et sted mellem 80 og 100 piloter og kabinepersonale boende i Danmark til at betjene de to fly, der skal udgå fra Billund Lufthavn.

Men ifølge Dagbladet Politiken vil Ryanair ikke indgå aftaler med danske fagforeninger, hvilket har fået 3F i Varde-Billund regionen til at true med faglige konflikter og eventuelt blokade.

Fagforbundet 3F har blandt andet sine medlemmer ansat i Billund Handling , der er et såkaldt ground handling selskab, der tager sig af passagerbetjening, bagagehåndtering, brændstof- og oliehandling, transport på landjorden samt forpladshandling.

“Vi har mulighed for at konflikte på dem igennem vore organisationer og simpelthen sørge for, at de ikke kan få tanket, få forsyninger og håndteret bagage,“ siger Brian Lyst, formand for 3F i Varde-Billund til Politiken.

Overrasket lufthavnsdirektør

Udmeldingen fra 3F overrasker lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn.

“Det kommer bag på os. Vi havde ikke forestillet os, at Ryanairs etablering ville give problemer med fagforeningerne. Tidligere har Ryanair-piloter ifølge det oplysteogså boet i Danmark, og baseetableringen må vel være en volumenmæssig forøgelse af dette forhold,“ siger Kjeld Zacho Jørgensen til CHECK-IN.dk.

Han henviser samtidig til, at Ryanair har baseoperationer i Skavsta-lufthavnen ved Stockholm og i Moss Lufthavn Rygge syd for Oslo. Begge steder har man fundet sig til rette med Ryanair, og arbejdsmarkedet i Danmark, Norge og Sverige minder ifølge lufthavnsdirektørens vurdering om hinanden.

På kort sigt vil en eventuel konflikt med blokade mod Ryanair betyde, at mange passagerer ikke vil kunne komme afsted op til påske. For lufthavnen vil det samtidigbetyde et betydeligt indtægtstab.

“Går hele situationen i hårdknude, kan vi risikere, at Ryanair synes at det er for besværligt at operere fra en dansk base. I givet fald vil der være en risiko for, at Ryanair går tilbage til operationer fra andre udenlanske baser til Billund,“ vurderer Kjeld Zacho Jørgensen.

Skulle det blive tilfældet, vil Ryanair sandsynligvis ikke kunne levere de forventede 800.000 passager i 2012 samt indfri forventingen om at kunne øge trafikken til omkring 2 millioner passagerer i løbet af 5 år.

Derfor håber Kjeld Zacho Jørgensen at parterne finder sig til rette, omend der ikke er noget, der tyder på det.

“Det burde være løsbart,“ siger lufthavnsdirektøren.