- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair overvejer at flytte basefly til Europa

Usikkerheden omkring luftfartens rolle i forbindelse med Brexit får Ryanair til at overveje at flytte nogle eller samtlige fly fra britiske baser til det kontinentale Europa.

Storbritanniens beslutning om at træde ud af EU giver anledning til stigende bekymring hos de flyselskaber, der har betydelige aktiviteter i det britiske marked. Således har easyJet for nylig ansøgt om og fået tildelt en driftslicens til easyJet Europe, der er et østrigsk datterselskab. Planen er, at easyJet i løbet af de kommende to år skal flytte 110 fly fra britisk register til den nye EU-driftslicens hentet i Østrig.

Ryanair har også alvorlige overvejelser omkring Brexit-konsekvenserne. I forbindelse med mandagens offentliggørelse af kvartalsrapporten for første kvartal af finansåret 2017/18, redegjorde selskabet for planerne, hvis der ikke kommer en snarlig afklaring af Storbritanniens rolle i forhold til EU Open Skies-aftalen. Det irske lavprisflyselskaber overvejer at aflyse flyvninger og eventuelt at flytte nogle eller alle fly fra britiske baser til det kontinentale Europa.

“Vi er fortsat bekymrede over den usikkerhed, der omgiver betingelserne for Storbritanniens exit fra EU i marts 2019. Mens vi fortsætter med at kæmpe for, at Storbritannien stadig vil være en del af EU Open Skies-aftalen, er vi opmærksomme på, at hvis Storbritannien forlader EU, er der måske ikke tilstrækkelig tid eller vilje på begge sider til at forhandle om en rettidig udskiftning med bilaterale aftaler, hvilket kan medføre afbrydelse af flyvninger mellem Storbritannien og Europa i en periode fra april 2019 og fremefter,” forklarer Ryanair i en pressemeddelelse.

Ryanair har planlagt i løbet af offentliggøre tidtabellen for sommeren 2019 i løbet af andet kvartal næste år, og hvis der på dette tidspunkt ikke er en afklaring af forholdene, vil selskabet tilpasse sig “de ændrede forhold” for at sikre aktionærernes og kundernes interesser.

“Hvis vi i efteråret 2018 ikke har sikkerhed for retsgrundlaget for flyoperationerne mellem Storbritannien og EU, kan vi blive tvunget til at annullere flyvninger og flytte nogle eller alle vores britisk baserede fly til det kontinentale Europa fra april 2019 og fremad,” lyder det fra Ryanair.

Solidt kvartalsresultat
Ryanair kunne ellers præsentere et solidt kvartalsresultat for finansårets første kvartal, der går fra 1. april til 30. juni 2017. Omsætningen steg med 13 procent til lidt mere end 1,9 mia. euro, hvilket svarer til 14,3 mia. danske kroner. Nettoresultatet efter skat udviklede sig gunstigere, da bundlinjen viste 397 mio. euro, eller godt 2,96 mia. danske kroner. Nettoresultatet repræsenterede en fremgang på 55 procent, men var godt hjulpet på vej af det faktum, at påsken i 2016 ikke lå i samme kvartal som i år.

I en kommentar til kvartalsregnskabet fremhæver Ryanair, at det er lykkedes at reducere enhedsomkostningerne eksklusiv brændstof med tre procent i forhold til samme periode året før. Tager man omkostningerne til flybrændstof med i ligningen, var omkostningsreduktionen på hele seks procent. Således var brændstofregningen i finansårets første kvartal lavere end i samme periode sidste år, selvom trafikken blev øget med 12 procent.

Trods det flotte første kvartal fastholder Ryanair forventningerne til årsresultatet for 2017/18 på et niveau mellem 1,40 og 1,45 mia. euro efter skat. Det svarer til en bundlinje på mellem 10,4 og 10,8 mia. danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Ryanair frygter Brexit-kaos

Ryanair: Brexit vil presse priserne

Ryanair-bundlinje på 9,8 mia. kroner

Ryanair nedjusterer forventningerne

15 nye Ryanair-fly skal ikke til Storbritannien