- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair prøver ’aske-sag’ ved Europadomstolen

Ryanair vil have askesagen prøvet ved Europadomstolen. Det irske lavprisflyselskab føler sig uretfærdigt behandlet og henviser til det urimelige i, at luftfartsselskaberne blev pålagt at dække udgifterne ved askeskyen, der var en helt uforudset hændelse.

Der vil blive endnu mere travlt i Strasbourg for EU´s embedsmænd i den kommende tid. Det irske lavprisflyselskab Ryanair har nemlig besluttet sig for at prøve EU´s afgørelse i sagerne omkring askeskyerne og luftfartsselskabernes pligt til at yde erstatning til de strandede eller forsinkede passagerer.

Problemet opstod i april 2010, hvor store dele af det europæiske luftrum blev lukket af den islandske askesky fra vulkanen Eyjafjallajökull. Over 100.000 flyafgange måtte aflyses og mere end 10 millioner passagerer blev påvirket.

Siden da har usikkerheden om passagerernes rettigheder været heftigt debatteret, og nu har Ryanair altså besluttet, at man vil have prøvet EU´s afgørelse med den såkaldte EU 261/2004 forordning.

Ifølge denne har flypassagerer krav på en ny rejse eller pengene tilbage i tilfælde af aflysninger. Heruodver skal passagererne have dækket omkostninger til hotelophold, måltider og eventuel transport mellem lufthavn og hotel.

Dermed havner regningen for forsinkelser og aflysninger hos luftfartsselskabet, uanset hvordan situationen er opstået. Ryanair har selv valgt at opkræve et særskilt gebyr på 16 kroner per strækning til dækning af udgifter ved aflysninger og forsinkelser jævnfør EU261/2004-forordningen.

Vil prøve afgørelsen ved Europadomstoen

Ryanairhar nu besluttet, at man vil have den praksis prøvet ved Europadomstolen, således at regningerne for vulkanske askeskyer ikke automatisk havner hos luftfartsselskaberne. Ifølge Ryanair ønsker man en mere fair fordeling af udgifterne.

Ifølge det irske lavprisflyselskab var netop den islandske askesky helt uden for luftfartsselskabernes kontrol og dermed er det diskriminerende og uretfærdigt, at luftfartselskaberne, herunder Ryanair, skal bære omkostningerne ved de 17 dages aflysninger tilbage i 2010.

Ryanair vil derfor bede Europadomstolen afgøre blandt andet om den vulkanske askesky ikke udgør en helt ekstraordinær hændelse ogom luftfartsselskaberne overhovedet burde tillægges byrder under sådanne force majeure forhold.

“Ryanair mener, at EU´s nuværende passagerrettigheder under EU261 er diskriminerende og uegnede da de ikke stiller luftfartsselskaberne på lige fod med transportører på vejene, tog og skibe,“ siger Ryanairs kommunikationsdirektør Stephen McNamara.

Luftfartsselskaberne havde store omkostninger ved de aflyste afgange og håndteringen af de strandede passagerer, der skulle havde refunderet billetter, ombookes eller overnatte på hotelværelser. Alene for SAS, Cimber Sterling og Norwegian var tabet ved askeskyen sammenlagt på over 700 millioner kroner.