- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair skærer atter ned i Spanien

Ryanair nøjes ikke kun med at fjerne kapacitet i Spanien i vintertrafikprogrammet. Nu lyder det fra selskabet, at man skærer 10 procent af kapaciteten i regionale lufthavne i sommeren 2026.

Den seneste tid har der været kold luft mellem Ryanair og den spanske lufthavnsoperatør AENA, som står bag driften af 48 lufthavne.

I starten af september lød det, at man ville have en million færre sæder i regionale lufthavne i Spanien i vintertrafikprogrammet.

Nu lyder det fra det irske lavprisselskab, at man i sommertrafikprogrammet 2026 også skærer 1,2 millioner sæder, svarende til 10 procent af kapaciteten fra Ryanair, i de regionale lufthavne i Spanien.

Ryanair meddeler, at man også vil stoppe alle flyvninger til og fra Asturias Lufthavn, fordi man mener, at AENA har et monopol i det spanske marked og udnytter den position til at hæve lufthavnsafgifterne i de regionale lufthavne, som Ryanair beskriver som ”for det meste tomme.”

Langer ud efter regering
Ryanair oplyser, at man mener, at den spanske regering har udvist manglende evne til at stoppe, hvad man kalder ”AENA’s monopolagtige afgiftsforhøjelser,” og i øvrigt kritiserer man også regeringens bøder, man har pålagt Ryanair og andre flyselskaber, som tager penge for større håndbagage.

”Mens minister Bustinduy (Spaniens minister for sociale rettigheder og forbrugeranliggender, red.) fortsætter med ulovligt at blande sig i lavprisflyselskabernes prissætning (i strid med EU-lovgivningen), nægter han at gribe ind over for de mange spanske online-rejsebureauer, der fortsætter med at overopkræve og skade intetanende spanske forbrugere,” skriver Ryanair blandt andet.

Det irske flyselskab oplyser, at man flytter kapacitet til Madrid, Barcelona, Palma og Malaga, hvor der er mere efterspørgsel og højere billetpriser.

Man oplyser samtidig, at selskabet har som praksis at flytte kapaciteten, når man finder, at taksterne i lufthavne bliver for høje for lavprisselskaber, som det blandt andet er sket i Billund. I stedet flytter man kapacitet til andre destinationer som i Sverige, Marokko, Italien, Kroatien og Albanien, hvor taksterne sænkes, og miljøskatter fjernes.

Bliver i Spanien
Selvom Ryanair nu fjerner 1,2 millioner sæder fra de regionale lufthavne i Spanien, så lyder det fra koncernchef Michael O’Leary, at man fortsat er stor i Spanien, og at man gerne vil fortsætte med at være til stede i det store ferieland.

”Ryanair er fortsat en af Spaniens største udenlandske investorer, og vi fortsætter med at investere massivt i landet med to nye vedligeholdelsesfaciliteter i Madrid og Sevilla. Snart åbner vi desuden vores nye træningscenter for flypersonale i Madrid,” siger han.

Fra O’Leary lyder det, at det ikke er med selskabets gode vilje, at man nu igen skærer ned i kapaciteten i Spanien, men at det politiske klima ikke er til det lige nu. Alligevel mener han, at afgifterne nok skal falde.

”Vi ser frem til at genoptage væksten i det regionale Spanien, når AENA’s afgifter bliver sænket og dermed konkurrencedygtige med lufthavne i blandt andet Marokko, Italien, Kroatien, Ungarn og andre EU-lande, som afskaffer luftfartsskatter og sænker lufthavnsafgifter for at fremme deres lufttrafik og turismeindustri,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Spansk lufthavnsoperatør langer ud efter Ryanair

Ryanair skærer ned i Spanien: Store destinationer friholdes

Ryanair i strid om genoptagelse af 22 Tel Aviv-ruter