- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanairs omkostninger stiger

Ryanairs enhedsomkostninger stiger som følge af nye afgifter i Italien og Spanien. Samtidig sætter selskabet 80 fly på jorden i vintersæsonen.

Ryanair gør en stor dyd ud af at kalde sig Europas eneste ultralavprisselskab. Og irernes enhedsomkostninger lægger da traditionelt også langt under hvad andre lavprisselskaber som easyJet og Norwegian kan præstere.

Men øgede afgifter i Italien og Spanien, hvor Ryanair har en stor del af sine operationer, betyder, at selskabet må notere sig, at enhedsomkostningerne stiger.

Således steg enhedsomkostningerne fraregnet brændstofudgifter med to procent i første halvår af i år i forhold til samme periode sidste år. Og selskabet forventer, at trenden fortsætter i 2013.

Da de spanske myndigheder besluttede at hæve lufthavnsafgifterne markant, skar Ryanair med det samme kraftigt ned i sit ruteprogram fra blandt andet Madrid og Barcelona. Men selskabet trak sig ikke helt ud af Spanien, og derfor smitter de øgede afgifter af på regnskabet.

80 fly på jorden
Ryanairs omsætning i første halvår var 28,8 mia. kroner. Det er en fremgang på 15 procent. Det gav et resultat før skat på 5,5 mia. kroner. En fremgang på 10 procent. I alt 48 mio. passagerer gik ombord på Ryanairs Boeing 737-800 fly. Det er en fremgang på syv procent. I forbindelse med regnskabet udbetaler selskabet et ekstra udbytte til aktionærerne på i alt 3,6 mia. danske kroner.

Irerne har i alt 298 ens Boeing 737-800 fly. Men ligesom sidste vinter, så vælger selskabet at sætte 80 fly på jorden henover vinteren. Det skyldes en kombination af høje brændstofpriser, faldende efterspørgsel samt øgede afgifter i Spanien og i London Stansted lufthavnen.

Ikke få sin vilje
Når Ryanair gør sin entré i en ny lufthavn er selskabet kendt for at være en benhård forhandler, der ender med at få det som de gerne vil have det. Men end ikke Ryanair kan få sin vilje over for priserne på flybrændstof, som fortsætter med at være høje. Således steg Ryanairs brændstofudgifter med 24 procent i første halvår af 2012 sammenlignet med samme periode året før.

Ryanairs gule og blå fly sætter dagligt sine hjul ned på landingsbanerne i Billund og Aarhus lufthavne, samt i Malmø på den anden side af Øresund. Men København er stadig en tom plet på Ryanairs ellers meget tætpakkede europæiske rutekort.