En høj kabinefaktor er afgørende for, at luftfartsselskaberne får udnyttet den udbudte kapacitet bedst muligt. Der er stor forskel på, hvordan selskaberne har klaret sig i august måned. CHECK-IN.dk viser hvem, der har klaret sig bedst samt hvor, der er plads til forbedring.
Når man i luftfartsindustrien taler om begreberne kabinefaktor og belægningsprocent er det udtryk for, hvor stor en del af den udbudte sædeproduktion, der er blevet solgt i en given periode.
Da en flyvning indebærer faste og relativt store omkostninger, er det vigtigt at så mange passagerer som muligt erombord i flyet.
Traditionelt opererer lavprisflyselskaberne med relativt høje kabinefaktorer, mens netværksselskaberne plejer at ligge noget under. CHECK-IN.dk har taget en pejling på, hvor dygtige luftfartsselskaberne har været til at fylde flyene i august måned.
Selskab – kabinefaktor i pct.
Air France KLM – 84,5 %
British Airways – 84,4 %
Cimber Sterling -66 %
easyJet – 92,3 %
Finnair – 78,4 %
Norwegian – 79 %
Ryanair – 90 %
SAS – 79,3 %
De to største lavprisflyselskaber Ryanair og easyJet er topscorere med en kabinefaktor på over 90 %. Easy Jet kommer bedst ud, idet 92,3 % af samtlige udbudte sæder er blevet solgt.
Blandt netværksselskaberne ligger Air France KLM og British Airways godt til med en kabinefaktor over 84 %, mens SAS halter lidt bagud med kun 79,3 % solgte sæder i august måned.
Hos lavprisflyselskaberne har Norwegianen bemærkelsesværdig lav kabinefaktor i forhold til, at selskabet er rendyrket lavprisflyselskab. Selskabet er også gået to procentpoint tilbage i forhold til samme periode året før. SAS klarer sig i august måned marginalt bedre end Norwegian, hvilket er ganske imponerende.
I den modsatte ende finder man Cimber Sterling, der i august måned kunne præstere en kabinefaktor på kun66 %. Ser man på leisure-ruterne (Boeing 737-platformen) er kabinefaktoren kun en procentpoint bedre med 67 % af samtlige sæder solgt. Dermed står hver tredje produceret flysæde tomt, når Cimber Sterlings fly går i luften.