- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Så stor bliver American Airlines

Fusionen mellem American Airlines og US Airways er en realitet. Det nye selskab bliver verdens største med knap 200 mio. passagerer, 120.000 ansatte og 1.300 fly.

Tirsdag aften fik American Airlines og US Airways langt om længe grønt lys til at gennemføre den kæmpefusion, som de to amerikanske selskaber har arbejdet frem imod gennem flere år. Det nye selskab bliver verdens største luftfartsselskab med mere end 6.700 daglige flyvninger til 336 lokationer i 56 lande – dog ikke Danmark. Megaselskabet forventes at transportere næsten 200 mio. passagerer hvert år.

Netop som de to selskaber skulle til at lægge sidste hånd på fusionsforhandlingerne stak det amerikanske justitsministerium den 13. august en kæp i hjulet og anlagde en sag mod de to selskaber for at blokere fusionen. Ministeriet mente, at den ville skabe mindre konkurrence og højere priser på det amerikanske indenrigsmarked, hvor American Airlines, Delta Air Lines og United fremover vil være de tre dominerende spillere.

Afgive rettigheder
Tirsdag indgik parterne et forlig der betyder, at fusionen nu kan gennemføres. Forliget indebærer at selskabet afgiver en række landingsrettigheder og gates til konkurrenterne i Washington Reagan Lufthavnen og i LaGuardia lufthavnen i New York. Desuden skal selskabet overlade en række gates i Dallas Love Field, Los Angeles, Boston Logan, Chicago O’Hare og Miami til konkurrenterne.

De to nuværende selskabers ”super-hubs” i Dallas/Fort Worth i Texas og Charlotte i staten North Carolina forbliver dog uberørte. American Airlines sidder i dag på 67 procent af trafikken i Dallas/Fort Worth og fremover vil det nye selskab sidde på 74 procent af trafikken. I Charlotte sidder US Airways på 63 procent af trafikken og fremover vil det tal være 70 procent.

I skyggen af United
Selvom American Airlines træder direkte fra konkursbeskyttelse ind i det nye selskab, så er selskabet storebroderen med 107 mio. passagerer og en omsætning på 24,8 mia. dollars i 2012 samt mere end 81.000 medarbejdere. US Airways kunne i 2012 ”kun” mønstre knap 83.000 passagerer og havde en omsætning på 13,8 mia. dollars samt 38.000 ansatte. Det nye selskab får da også navnet American Airlines og bliver medlem af oneworld alliance. Her er det nuværende American Airlines et af de toneangivende medlemmer. Det betyder at Star Alliance mister US Airways. Selskabet har dog også stået i skyggen af United i Star Alliance.

De to selskaber og deres datterselskaber har i dag i alt knap 1.300 fly i deres flåder. American Airlines opererer 615 fly i hovedselskabet og 224 fly i datterselskabet American Eagle. Derudover opererer en række uafhængige selskaber mindre regional jetfly og turbopropfly for American Airlines under ”American Eagle”-brandet. US Airways har 346 fly i selve US Airways og henholdsvis 44 og 49 fly i datterselskaberne Piedmont Airlines og PSA Airlines.

Parterne har tilsammen bestillinger på 607 nye fly liggende hos verdens flyproducenter.