- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sådan fik jeg 24 gratis opgraderinger til Business og First Class

AKTUEL KOMMENTAR: En af rejsebranchens mest erfarne personer, John Tobiesen, giver et indblik i, hvordan man får største mulig udbytte af flyselskabernes bonusprogrammer.

Af John Tobiesen, Ejer og direktør for rejseselskabet Tid til ro ApS

Måske har du tænkt over, hvorfor der altid er nogen, der er heldige og få en gratis opgradering, når Economy Class er overbooket, og måske har du undret dig over hvorfor det aldrig var dig.

Sådan havde jeg det i hvert fald selv. Indtil jeg satte mig ind i hvordan flyselskaberne tænker. Her er mine erfaringer.

Sådan fik jeg i alt 24 opgraderinger på fem år
Jeg flyver til Afrika og Asien fem til seks gange om året. 26 returrejser er det blevet til på fem år. Og præcis halvdelen har været på en Business-billet, mens den anden halvdel har været på en Economy-billet.

Hver rejse har bestået af fire segmenter. En rejse til eksempelvis Bangkok, består af et segment fra Kastrup til Doha, et fra Doha til Bangkok og to tilsvarende på hjemrejsen. Fire i alt.

Det har givet mig 104 segmenter på fem år. Alligevel har jeg kun siddet på Economy Class på 30 af disse segmenter. Resten af gangene har jeg fløjet Business eller First, men 24 af gangene har jeg kun betalt for Economy.

For enten var Economy overbooket og jeg fik en gratis opgradering af flyselskabet. Det er sket to gange, eller også fik jeg en gratis opgradering i lufthavnen ved at bruge credits eller miles. Det er sket 22 gange.

Derudover har jeg to gange prøvet at Business Class var overbooket. Det har givet mig to ekstra opgraderinger fra Business til First, som flyselskabet betalte.

Det er ret vildt, at tænke på, at cirka 25 procent af alle mine segmenterhar været i et opgraderet sæde betalt af flyselskabet. Hvis du flyver oversøisk på Business Class bare én gang om året, skal du se at få dig tilmeldt et frequent flyer-program.

Se dig for, når du vælger flyselskab og frequent flyer program
I mere end ti år samlede jeg point hos SAS, KLM, Aegean og Thai Airways. Særligt hos Thai Airways var jeg en meget god kunde i mange år.

Men jeg nåede aldrig rigtig at få en masse ud af det.

Faktisk var det kun hos Thai, hvor jeg efter mere end fire år som storkunde, endelig fik opgraderet fire Economy-billetter til Premium Economy.

Hos de andre selskaber nåede jeg aldrig at få så meget som en kop kaffe på flyselskabets regning.

Sådan vælger du et godt frequent flyer program, der passer til dig
De fleste flyselskaber ’tilbagebetaler’ nemlig kun tre til fem procent af billetprisen i form af benefits, points og credits. Og mange steder er det fuldstændig håbløs at indløse sine miles. Så man skal ikke begynde at samle sine rejser hos det dyreste flyselskab, og man skal i det hele taget se sig for.

Der er nemlig meget stor forskel på hvor mange point man skal tjene for at opnå højere status, og der er meget stor forskel på, hvor mange benefits man får på de enkelte trin, og om flyselskabet har gjort det let at indløse miles.

Endelig er der ‘valutakursen’ på de miles man tjener. Her skal man virkelig holde tungen lige i munden.

Og så er der gearingsmodellen. Alle programmer har en gearingsmodel, der gør at man optjener hurtigere, jo højere status man har. Nogle selskab gearer med 100 % oveni, hvis man har ‘Platin’. Derfor er det vigtigt at man ikke spreder sig for meget.

Mine råd til dig, der vil til at samle på point og miles, er derfor følgende:

Sådan gjorde jeg, da jeg skulle vælge:

Verdens bedste frequent flyer program
Jeg valgte Qatar Airways blandt de to. Det gjorde jeg først og fremmest, fordi de var billigst, og fordi de havde de bedste tidstabeller. Efterfølgende fandt jeg så også ud af, at de havde et af verdens bedste frequent flyer-programmer.

Hvis dine rejser går mod Afrika, Asien, Australien eller New Zealand, er det bestemt værd at undersøge, hvad Qatar Airways kan. De er ret vilde.

Flere tips til når du er blevet tilmeldt programmet
Jeg har brugt fem år på at lære Qatar Airways’ program, ‘Privilege Club’ at kende. Og jeg må indrømme at det er indviklet.

Så her er mine bedste råd til dig, der overvejer et frequent flyer program:

  1. Acceptér altid cookies. Når du accepterer cookies lader du flyselskabet lytte med på rørene. Det er til din fordel. Hvis de kan se at du besøger siden meget, men ikke køber noget, vil der til sidst komme specialtilbud, som er målrettet dig. Eksempelvis ‘Bestil inden den 31. december og få double up på Qmiles og double up på Qpoints.’ -Og så går det stærkt, skulle jeg hilse og sige.
  2. Planlæg i god tid, men hold planerne for dig selv. Lav søgninger på flyselskabets hjemmeside, så de kan se, at du er i markedet, men vent med at købe, til der kommer et godt tilbud.
  3. Slå til når der er kampagner. Når der kommer gode kampagner, så booker du alle de rejser, som du ved du kommer til at skulle bruge.
  4. Vær skarp på din smertegrænse rent prismæssigt. Du skal vide hvad er en billig Economy og hvad er en billig Business Class. Jeg har en smertegrænse for hvad jeg vil give for mine Business-billetter (og det er ikke meget). Men jeg indregner altid værdien af mine ekstra miles, hvis der er kampagne.
  5. Skift mellem kabineklasserne. Er Business for dyr, så køb Economy og visa versa.
  6. Laveste pris er ikke altid billigst. Når du køber Economy, så husk altid at have for øje, at den laveste pris ikke altid er den billigste, hvis det er meningen at den skal opgraderes senere med miles. Eksempelvis koster en Economy Promo til Bangkok måske kr. 3.950,- mens en Economy Value kun koster 4.250,- retur, men en Economy promo koster måske 145.000 miles at opgradere (værdi cirka kr. 14.500,-) mens en Economy Value kun koster 105.000 miles at opgradere (værdi ca. kr. 10.500,-). Og så er den samlede pris cash + miles altså højere på billetten til den laveste pris.
  7. Tag højde for credits. Hos Qatar Airways får man 40 Qcredits når man opnår ‘Guld’. Qcredits er en anden ‘valuta’ og kan kun bruges til opgraderinger. De udløber også hurtigere. 1 Qcredit = cirka kr. 100, så det svarer til at man får ca. kr. 4.000,- ekstra i Qcredits, når man opnår ‘Guld’. Ved ‘Platin’ får man yderligere 60 Qcredits, altså 100 Qcredits i alt til en samlet værdi af kr. 10.000. Det er værd at tage med.
  8. Planlæg i forhold til din status. Ens status skal holdes ved lige og de point man optjener, og som giver status, udløber efter 12 måneder, så er det lidt ærgerligt at stå 11 måneder før og have købt en Economy i stedet for en Business, og dermed lige præcis ikke have nok points til at få ‘Guld’ og dermed 40 Qcredits ekstra.
  9. Ring til call centret, når du gerne vil opgraderes. De plejer at være søde til at oplyse hvor mange tomme sæder der er (også selvom de ikke må). De kan også nogen gange fortælle dig hvilke flyvninger du skal vælge for at få en gratis opgradering. Det er som sagt ikke alle sæder, der er låst op til den slags.
  10. Kør i lufthavnen i god tid. Hos Qatar Airways frigives tomme sæder til opgraderinger tre timer før afrejse. Måske er der kun en enkelt plads, så er der træls, hvis man er to der gerne vil have den. Sørg for at komme først, og husk, at allerede ved ‘Sølv’, så har du priority check-in, priority boarding, ekstra bagage og gratis loungeadgang. Der sker intet ved at være i god tid i lufthavnen. Tvært i mod.
  11. Vær loyal. Det skader ikke at ens loyalitet også rækker ud over de penge, som man har brugt hos flyselskabet. Hvis jeg hører, at der er en overbooking, så henvender jeg mig altid som frivillig, og tilbyder at de må smide mig af flyet. I hvert fald når jeg har tiden til det. Og hver gang har jeg fået en stor tak og et venligt smil tilbage. Og et høfligt afslag, at det kan de ikke tage i mod på grund af min høje status. To af gangene blev min udstrækte hånd til gengæld honoreret med en gratis opgradering til First Class.
  12. Lær Qcalculatoren at kende. Den er din bedste ven, når der skal vælges prisklasse og udregnes værdier af Qmiles og Qcredits. Qcalculatoren kan både vise dig hvor meget du optjener og hvor meget det koster at indløse.
  13. Hold øje med kampagner fra flyselskabet. Det vildeste jeg har oplevet var ‘3 x Qmiles + 3 x Qpoints’. Så rykker det altså både på status og på miles. Når de kører den slags kampagner, kan én Business-billet til Sydney i den dyreste kategori (Ca. kr. 28.000,-) skyde dig direkte fra ‘Burgundy’ og 0 miles til ‘Platinum’ og 160.000 miles + 100 Qcredits. Husk at dine miles har en værdi af ca. kr. 16.000,- og dine Qcredits har en værdi af ca. kr. 10.000 så reelt har din Business billet til Sydney kun kostet kr. 2.000,-

Afslutningsvis
Jeg håber du kan bruge mine tips, og at du får mange gode timer i luften. Lad aldrig et medlemsskab af et bestemt frequent flyer program ‘styre’ dine forbrugsmønstre mere, end værdien af dine miles og points, og nyd hvert et glas gratis Tattinger der serveres i 34.000 fod.

-At leve er ikke nok. Frihed, solskin og en gratis opgradering må man ha’ ❤️

 

John Nørgård Tobiesen (f. 1975)

Direktør og medejer af rejseselskabet Tid til ro, der arrangerer rejser med fokus på kravfrihed, ro og natur. Er desuden medstifter af safarirejsebureauet Store Verden og rejselederskolen Service & Co. samt medlem af De Berejstes Klub.