Fra den 1. april bliver det dyrere at rejse fra lufthavne i Sverige, selvom afgiften rabatteres for børn, ansatte i flyselskaber samt transitpassagerer.
Det er i disse måneder bekymring at spore hos SAS og andre svenskbaserede flyselskaber. Den svenske regering har nemlig besluttet at indføre en flyskat, der træder i kraft den 1. april for alle billetter med afrejse fra denne dato og solgt efter den 1. januar.
Det handler som udgangspunkt om, at den svenske stat vil opkræve en differentieret afrejseafgift for samtlige flyrejser fra svenske lufthavne, hvor afgiften vil være afhængig af valgt destination. Det er i realiteten passagerer på alle kommercielle flyvninger i luftfartøjer indregistreret til 10 personer og derover, der skal betale flyskat.
Tre satser
SAS har lavet en vejledning til selskabets salgskontorer, og heraf fremgår det, hvordan flyskatten beregnes. Der er tre afgiftsniveauer afhængig af destination. Den laveste sats er 60 svenske kroner ved flyrejser fra svenske lufthavne til destinationer i Sverige, det øvrige Skandinavien eller Europa.
Afgiften er i stedet 250 svenske kroner, hvis destinationen er i en anden verdensdel, der ligger op til 6.000 kilometer fra Stockholm-Arlanda. Her er Mellemøsten inkluderet og sågar også Rusland, selvom landet delvist hører til geografisk Europa.
Den højeste afgift lyder på 400 svenske kroner per passagerer, og den skal beregnes på alle flyrejser til en anden verdensdel, hvor afstanden er mere end 6.000 kilometer fra Arlanda.
Ingen flyskat ved transfer
Flyskatten har fået koden “LJ” og det er slutdestinationen, der er afgørende for flyskattens størrelse og således ikke transferpunktet, med mindre der gøres ophold på 24 timer eller derover på transferpunktet. Der skal tilsvarende ikke opkræves flyskat ved indenrigstransfer i Sverige, med mindre der foretages et stop på 24 timer eller derover.
Der er naturligvis ingen regler uden undtagelser. Spædbørn under to år skal ikke betale flyskat, og undtaget er også ansatte i flyselskaber på tjenesterejse samt som tidligere nævnt transfer- og transitpassagerer.
Endelig vil passagerer, der på grund af trafikforstyrrelser, vejrlig og andre uforudsete hændelser, kommer til at opholde sig 24 timer eller derover på et transferpunkt, heller ikke skulle betale flyskat.
Eksempler på flyskat ved forskellige rejseruter
Rejserute | Beløb |
Luleå-Stockholm | SEK 60 |
Luleå-Stockholm-Luleå | SEK 120 |
Luleå-Stockholm-Paris | SEK 60 |
Paris-Stockholm-Paris | SEK 60 |
Hong Kong-Stockholm-Hong Kong | SEK 400 |
Helsinki-Stockholm-New York u/stop | SEK 0 |
Hong Kong-Stockholm-Helsinki-Stockholm-Hong Kong u/stop | SEK 0 |
Luleå-Stockholm-Malmø u/stop | SEK 60 |
Stockholm-København-New York m. stop i CPH | SEK 60 |
Relaterede artikler:
Regering: Ingen flyskat i Danmark
Flyskat kan slå lufthavne ihjel
Ryanair: Bliver i Sverige trods flyskat