- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Særlige Ebola-billetregler sikrer fri ombooking

Udbruddet af Ebola i Vestafrika har fået en række flyselskaber til at tilbyde fleksible muligheder for ombooking af allerede bestilte flybilletter til, fra eller via området.

Flere end 1.000 mennesker er allerede omkommet som følge af den særlige blødningsfeber kaldet Ebola. Sygdommen havde sit oprindelige udbrud i Guinea i Vestafrika, men har sidenhen bredt sig til en række nabolande.

En række flyselskaber har allerede indstillet flyruter til området, og herudover tilbydes fri ombooking for passagerer, der måtte være i besiddelse af flybilletter til de dele af den vestafrikanske region, der regnes som potentielt smitteområde.

Således tilbyder Lufthansa-gruppen via selskaberne Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines og Germanwings, at alle reservationer frem til den 30. september frit kan ændres én gang, såfremt de er foretaget før den 6. august.

Der er tale om billetter til Monrovia i Liberia, Freetown i Sierra Leone samt Conakry i Guinea.

Lufthansa-selskaber kræver dog, at ombooking sker til en dato, der ikke ligger efter den 30. november i år. Herudover vil det også være muligt at få billetten refunderet uden tillæg af omkostninger.

Fri ombooking, men ingen refundering
Det er ikke blot Lufthansa-gruppen, der hjælper kunder, der er kommet i klemme i forbindelse med Ebola-krisen.

Air France-KLM har også udarbejdet et særligt regelsæt for de vestafrikanske destinationer. Der flyves stadig til de vestafrikanske destinationer, men passagererne tilbydes at ombooke billetter købt til/fra eller via Nigeria (Lagos, Abuja og Port Hartcourt), Guinea (Conakry), Liberia (Monrovia) og Sierra Leone (Freetown). Fri ombooking gælder for alle reservationer på rejser bestilt til og med den 30. september.

Til gengæld skal de nye rejser være afsluttet senest fredag den 31. oktober 2014.

Air France-KLM tilbyder kun at refundere allerede bestilte billetter, såfremt at flyvningen annulleres, eller at en planlagt flyafgang er mere end tre timer forsinket, og man ikke har ønsket at rejse på den pågældende afgang.