- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS afslutter DC-9-epoke efter 48 år

Sidst i oktober tager SAS afsked med koncernens Boeing 717-fly, sidste generation af DC-9-familien, der har været at finde i SAS-regi siden 1967.

(Opdateret kl. 16:10*) Den 31. oktober, når rute SK1768 fra Prag forventes at ankomme til Stockholm kl. 20:35, afsluttes en epoke i SAS. For det er sidste gang, at en af selskabets ruter ifølge SAS bliver betjent med et fly designet af amerikanske McDonnell Douglas. Herefter udfaser SAS de sidste af Boeing 717-flyene, der flyves af datterselskabet Blue1.

Boeing 717 er den sidste videreudvikling af McDonnell Douglas’ MD-80’er og MD-90’er, der igen er en videreudvikling af DC-9. Oprindeligt blev 717’eren lanceret som McDonnell Douglas MD-95, men da Boeing opkøbte McDonnell Douglas i 1997 blev MD-95 til Boeing 717.

Lige siden 1967 har SAS fløjet med fly fra McDonnell Douglas’ DC-9-familie på sit rutenet. Først i form af DC-9, siden MD-80 og MD-90, og da det finske SAS-datterselskab, Blue1, i 2011 modtog sit første Boeing 717-fly, blev ringen sluttet.

SAS købte aldrig selv 717’eren, da selskabet efter mange år som en trofast McDonnell Douglas-kunde valgte MD-95/Boeing 717 fra til fordel for Boeings 737-600.

Fik 717’erne fra Spanair
I stedet for fik SAS flyet ind på sit rutenet ad bagvejen, da datterselskabet Blue1 skulle finde en erstatning for sine Avro-fly i 2011. Boeing 717-erne overgik til at flyve på SAS’ rutenet, efter at Blue1 blev omlagt til produktionsselskab for SAS i 2012.

Det finske datterselskab modtog flyene via det nu hedengangne Spanair og dettes datterselskab AirBal.

”Boeing 717-flyene har været en effektiv flyvemaskine i 115-sæder segmentet. Antallet af fly – ni i alt – var dog for lille til at opnå stordriftsfordele,” siger Niklas Hårdänge, direktør for Asset Management i SAS, om årsagen til at 717’erne forlader SAS efter bare fire år.

717’erne har således ikke udgjort nogen hovedrolle rolle i SAS’ flådehistorie, men nu får flytypen æren af at sætte et mindeværdigt punktum forMcDonnell Douglas-epoken i SAS.

Blue1’s 717’ere har i SAS-regi primært været anvendt på ruter til og fra Helsinki, og derudover som supplement på ruter fra Oslo, Stockholm og København.

Fakta:

*SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, har overfor CHECK-IN.dk bekræftet, at der har været en fejl i selskabets reservationssystem, hvorfor det ikke som først skrevet er den 6. november, men 31. oktober at 717’erne flyver med SAS for sidste gang. Ifølge SAS er den sidste afgang allerede udsolgt.

Billede: Øverst: Boeing 717-flyene har aldrig fundet vej til SAS’ egene farver. Derimod har størstedelen af flåden været iført syv individuelle designs, lavet af studerende fra Aalto Kunstuniversitet i Helsinki. Foto: Morten Lund Madsen
Nederst: Leveringen af DC-9-20 (Ubbe Viking) til SAS i 1968. Foto: SAS