- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS-ansatte: Langruter ikke længere glamourøst

At arbejde på SAS' langrutefly til USA og Asien er ikke så glamourøst som før i tiden. Nu er det hårdt arbejde, fastslår SAS-fagforening.

I de kommende måneder modtager SAS fire nye langdistancefly, som skal bemandes med mere end 350 piloter og kabineansatte. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så skal SAS derfor ud og rekruttere langrutepersonale internt i organisationen blandt det flyvende personale på mellemdistanceflyene og udenfor SAS.

At arbejde på langruteflyene og flyve til San Francisco og Tokyo frem for Stavanger og Tallinn anses stadig af mange som det mest attraktive man kan opnå som kommerciel pilot eller stewardesse.

Hos Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer en stor del af SAS’ danske kabineansatte, peger man dog på, at meget har ændret sig indenfor langruteproduktionen i de senere år.

”Det er naturligvis et dejligt job, fordi man har passagererne i længere tid end på mellemdistanceflyene. Men tempoet er også blevet skruet voldsomt i vejret. Det er slut med at hvile længere tid på en oversøisk destination, inden man flyver retur. Nu er det højest 24 – 26 timer. Og det betyder, at man betaler en pris med hensyn til tidsforskellen,” pointerer Merete Scheel, formand for CAU.

Mangler personale
Desuden er det blevet sværere for langrutepersonalet at blive ”nulstillet”, når de er hjemme i Danmark igen og har fri, pointerer CAU-formanden. Simpelthen fordi medarbejderne skal arbejde flere timer på en måned og har kortere perioder af fridage end tidligere, inden det igen går mod USA eller Asien.

Situationen bliver ikke bedre af, at SAS, allerede inden de nye fly bliver sat i produktion, mangler personale til langruteflyene.

”Der er mangel på kabinepersonale. Det betyder, at mange bliver kontaktet i deres fritid og spurgt, om de kan møde ind på deres fridage. Det kan mange ikke overskue,” forklarer Merete Scheel, der derfor ser frem til at få nye kolleger på langruteflyene.

De første to nye Airbus A330-300Enhanced langrutefly får base i Stockholm Arlanda og skal blandt andet bruges på SAS’ nye rute til Hong Kong. Det betyder, at de første grupper af nyt langrutepersonale baseres i Stockholm Arlanda-lufthavnen.