- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS: Brug for politisk indgreb mod CPH

Københavns Lufthavn bør tvinges til at sænke priserne, lød opfordringen fra SAS, da den danske luftfartsbranche torsdag fortalte politikerne på Christiansborg om sine vilkår.

Der blev gået til makronerne, da Folketingets Transportudvalg torsdag havde inviteret en række aktører fra den danske luftfartsbranche til at fortælle om deres vilkår og hverdag ved en åben høring på Christiansborg i forbindelse med udarbejdelsen af en ny dansk luftfartsstrategi.

I det ene ”ringhjørne” stod Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen, der fortalte den nye transportminister Ole Birk Olesen (LA), 10-15 andre fremmødte politikere og omkring 50 tilhørere om vigtigheden af direkte flyforbindelser og indenrigsflyvningens betydning for sammenhængskraften i det danske samfund.

I det andet ”ringhjørne” stod SAS og Danish Air Transport, der begge i meget direkte vendinger fortalte politikerne hvad de syntes om Københavns Lufthavn samt lufthavnens priser og evne til at tjene penge.

Transportminister Ole Birk Olesen (nr. to fra venstre), socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn (Forreste række, nr. tre fra venstre) og Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, (Forreste række, yderst til højre) lytter interesseret til oplæggene om vilkårene for dansk luftfart.

Transportminister Ole Birk Olesen (nr. to fra venstre), socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn (Forreste række, nr. tre fra venstre) og Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, (Forreste række, yderst til højre) lytter interesseret til oplæggene om vilkårene for dansk luftfart.

Absolut dyreste lufthavn
For SAS handlede det først og fremmest om, at Københavns Lufthavn er langt dyrere at benytte end andre lufthavne i Skandinavien.

”Det kan godt være at de siger, at de er en af de billigste lufthavne i Europa. Men i Skandinavien er de den absolut dyreste lufthavn,” slog SAS’ public affairs-chef, Lars Wigelstorp Andersen, fast og fremviste en planche, der sammenlignede afgifterne for en Airbus A320-flyvning fra lufthavnene i København, Oslo og Stockholm.

Han opfordrede direkte politikerne til at gribe ind overfor Københavns Lufthavn og tvinge dem til at sænke priserne.

”Det er et politisk problem og et reguleringsproblem. Det gider vi ikke slås med Københavns Lufthavn om, selvom vi bliver nødt til det. For vi får ikke ret og lufthavnen vil ikke give os ret. Derfor må man tage fat i det her politisk,” lød opfordringen fra Lars Wigelstorp Andersen fra SAS.

Penge ud af landet
Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, startede forsigtigt ud med at fortælle politikerne om sit selskab og selskabets 400-500 medarbejdere, 22 fly og to danske indenrigsruter. Herefter tog DAT-direktøren fløjlshandskerne af og talte lige ud af posen om Københavns Lufthavn.

Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, talte lige ud af posen.

Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, talte lige ud af posen.

”Københavns Lufthavn er et vitalt stykke infrastruktur, som i den grad sender penge ud af landet i et niveau, der gør, at vi har svært ved at få det til at hænge sammen. Så der skal noget effektiv politisk styring til,” fortalte Jesper Rungholm.

På trods af 10.000 årlige DAT-flyvninger ind og ud af Københavns Lufthavn, så har selskabet ifølge dets direktør ikke noget at skulle have sagt overfor lufthavnen. Desuden opfordrede Jesper Rungholm i sine afsluttende bemærkninger Københavns Lufthavn til at genåbne Terminal 1 og flytte indenrigstrafikken tilbage til terminalen.

Skjule irritation
I sin replik til den kradse kritik fra to af lufthavnens største kunder, opfordrede Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn til, at luftfartsbranchen arbejdede mere sammen.

”Vi skal se på hvordan vi kan udvikle luftfarten, i stedet for at være nede i de bokse, som man har været en stor del af tiden i dag,” pointerede Henrik Peter Jørgensen, der til sidst havde svært ved at skjule sin irritation over kritikken fra DAT og SAS.

 

 

Relaterede artikler:

SAS: CPH ved at blive lavpris-knudepunkt

CPH investerer mindre i infrastruktur

Ryanair-vækst får Københavns Lufthavn til at opjustere

SAS afviser CPH-forsvar af høje priser

Så dyrt er det at flyve langt fra CPH

SAS: CPH er væsentlig dyrere end andre lufthavne