- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS og CAU er nået til enighed om hvilemodul

Siden den 1. juli har det danske kabinepersonale i SAS atter kunnet bemande de langdistancefly, der ikke har separate hvilemoduler til rådighed.

I hele 2015 havde SAS en midlertidig aftale med CAU, der er kabineforening for de danske SAS-ansatte, om hvilemodulerne på fem langdistancefly. De fem fly er ikke udstyret med særlige lukkede hvilemoduler bagerst i kabinen til kabinepersonalet. I stedet er der blot gardiner til at afskærme de hvilende stewardesser og stewarder fra passagererne.

Da den midlertidige aftale udløb den 31. december sidste år, var det ikke lykkedes parterne at komme til enighed, hvorfor SAS var tvunget til at bemande dem fem fly med norsk og svensk kabinepersonale. I løbet af dette forår blev konflikten optrappet, da SAS i begyndelsen af maj måned meddelte, at der ville blive en overtallighed af 200 danske kabineansatte som følge af, at man ikke kunne benytte de danske SAS-ansatte i kabinerne på de fem fly.

Men nu er en aftale endelig kommet på plads med virkning fra den 1. juli. Aftalen blev indgået af parterne den 22. juni, og en efterfølgende afstemning blandt CAU-medlemmerne har fået aftalen hjem, således at den kunne træde i kraft i fredags. Dermed kan dansk kabinepersonale atter bemande de fire opgraderede A330-fly samt A340-reserveflyet.

”Vi er godt tilfredse med, at det nu er lykkedes at få en aftale på plads med de danske kabineansatte om hvilemodulet, så vi igen har mulighed for at bemande alle langruteflyene ud af København med danskbaserede kabineansatte,” siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

CAU under pres
CAU har været under et voldsomt pres, da en gruppe kabineansatte brød ud fra fagforeningen og dannede Skandinavisk Kabineforening. Her slog man sig op på villighed til at indgå aftale med SAS om hvilemodulerne. Selv om CAU har forhandlingsretten, har det tilsyneladende presset fagforeningen så meget, at det blev nødvendigt at acceptere aftalen.

Kravet fra CAU har hele tiden været, at man skulle have forbedret specifikke løn- og arbejdsvilkår i overenskomsten, hvis man skulle acceptere at arbejde på fly uden separate hvilemoduler.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra formand Christa Ceré samt næstformand Jean Pierre Schomburg til den nye aftale om hvilemodulet, men de har ikke reageret på vores henvendelse.

 

Relaterede artikler:

Udbryderforening: Positivt møde med SAS

SAS-personaleforening vender på en tallerken

Gardinstrid kan udløse danske SAS-fyringer

Ingen løsning på gardinstrid

SAS tager højde for fejlslagne gardin-forhandlinger