- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS-chef: Cimber Sterling vigtig i kampen om Jylland

Et tæt samarbejde mellem SAS og Cimber Sterling er afgørende for, at jyderne fortsat flyver ud i Europa og den øvrige verden via Kastrup. For SAS har ingen planer om at gøre lufthavnene i Billund eller Aalborg til mini-hubs i stil med Gøteborg, fastslår SAS' koncernchef Rickard Gustafson.

Udenlandske netværksselskaber som KLM og Air France har sammen med lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian sat sig på en stor andel af passagertrafikken fra Jylland og ud i Europa. KLM og Air France flyver jyderne ned til deres hubs i Amsterdam og Paris, mens Ryanair og Norwegian flyver direkte til destinationer ud over hele Europa.

SAS har ikke helt opgivet, at kæmpe om jydernes gunst. Men Kastrup er og bliver det skandinaviske flyselskabs eneste danske hub. Det fastslår SAS-topchef Rickard Gustafson. Han ser et fortsat samarbejde med Cimber Sterling på den danske indenrigsflyvning, som en central brik i bestræbelserne på at sikre, at de jyske rejsende også i fremtiden flyver via Københavns lufthavn Kastrup til destinationer i Europa og den øvrige verden.

”Vi har allerede i dag et godt samarbejde med Cimber Sterling, men vi diskuterer også hvordan det kan blive endnu stærkere, for de leverer vigtig feedertrafik ind til Kastrup. Trafik, som vi ikke selv har fly i den rigtige størrelse til at kunne producere,” forklarer Richard Gustafson til CHECK-IN.dk.

Cimber Sterling har i dag seks danske indenrigsruter. Efter Norwegians exit fra ruten til Karup er det kun på ruterne til Aarhus og Aalborg at selskabet konkurrerer med henholdsvis SAS til Aarhus og SAS og Norwegian til Aalborg. På ruterne fra Kastrup til Karup, Billund, Sønderborg og Bornholm er Cimber Sterling alene.

Jyderne skal ikke sætte næsen op efter direkte SAS-ruter fra Billund eller Aalborg.

“Trafikstrømmene er ganske enkelt ikke store nok til at skabe den belægning, der er nødvendig for at kunne drive rentable ruter fra Billund eller Aalborg. Hvis vi kigger på KLM og Air France, så flyver de jo også blot passagererne ind til deres hubs på samme måde som vi gør i Kastrup. De har ingen direkte trafik til andre europæiske destinationer,“ forklarer Rickard Gustafson.

Klar til kamp

Det er ikke kun i Jylland, at Gustafson kan se et behov for hjælp fra samarbejdspartnere som Cimber Sterling.

Den 23. januar startede finsk-britiske Flybe Nordic med at flyve på ruten mellem Københavns lufthavn Kastrup og Stockholms Bromma-lufthavn, der ligger langt tættere på centrum af den svenske hovedstad end Arlanda, der er base for SAS’ operationer. Dermed udfordrer Flybe Nordic SAS på den lukrative hovedstadsrute, som hvert år tegner sig for omkring 1,2 mio. passagerer, hvoraf SAS transporterer langt hovedparten. Samtidig har Flybe Nordic annonceret, at de har ambitioner om at oprette flere regionalruter i Skandinavien i de kommende år.

Rickard Gustafson ligger ikke søvnløs over Flybe’s udfordring af SAS.

“Man skal huske på, at det er svært at få slots på Bromma. Samtidig er jeg overbevist om, at vi med et godt netværk, mange frekvenser og konkurrencedygtige priser står stærkt på vores skandinaviske hjemmemarked,“ understreger Rickard Gustafson over for CHECK-IN.DK.

Han ligger dog heller ikke skjul på, at SAS også ser et samarbejde med partnerselskaber, som en del af midlerne mod Flybe. De har ofte de mindre regionale propel- og jetfly, der skal til for at opretholde et rimeligt antal daglige afgange på mindre, men strategisk vigtige ruter.

“På de danske og svenske indenrigsruter er det oplagt at samarbejde med andre selskaber som Skyways og Cimber Sterling,“ siger Gustafson.

Cimber Sterling og Skyways byder da også i fællesskab Flybe Nordic op til dans, når de den 10. april åbner en konkurrerende rute mellem Kastrup og Bromma. Skyways har base i Stockholm Bromma og var tidligere ejet af SAS. I dag ejes Cimber Sterling og Skyways af det cypriotiske selskab Manswell Enterprises, som den ukrainske mangemilliardær Igor Kolomojskij står bag.