- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS: Danmark bør se på udlændingeregler

Fremover kan norske flyselskaber lade stewardesser og piloter uden norsk arbejds- og opholdstilladelse arbejde permanent ombord på norsk indregistrerede fly. Det er konsekvensen af en regelændring, som det norske arbejdsministerium har foretaget. Så længe besætningsmedlemmerne kun er i Norge i forbindelse med deres arbejde og ikke slår sig permanent ned i Norge, så er det i orden, at de ikke har de normale tilladelser på plads. De må kun opholde sig i en lufthavn, i den kommune lufthavnen ligger i eller være på vej til eller fra en lufthavn.

Lovændringen har været et stort ønske fra Norwegians side, i det selskabet gerne vil bemande sine norske langdistancefly med udenlandske besætningsmedlemmer. Det har man indtil nu kun kunne gøre på dispensation. En dispensation, der har været nødvendig, da Norwegian omvendt ikke har kunne få tilladelse fra USA til at anvende sine irsk indregistrerede langdistancefly. De har så måttet flyttes til Norge.

Og her kan de nu i princippet blive, da flyselskabet fremover godt kan have asiater, sydeuropæere og nordamerikanere på flyene – uden at have en dispensation. Lovændringen vækker ikke overraskende begejstring hos Norwegian.

“Den nye præcisering af den norske udlændingeforskrift indebærer, at Norwegian får samme rammevilkår som internationale konkurrenter som United, Thai, Emirates og Qatar i norske lufthavne. Rent konkret betyder regeringens præcisering, at den norske udlændingeforskrift tilpasses gældende EU-regler. Præciseringen indebærer, at vores kolleger i USA og Thailand kan arbejde på et norskregistreret fly og overnatte på norsk jord, før de flyver tilbage til hjemmebasen. For Norwegian betyder det, at vi kan fortsætte med at videreudvikle vores langdistancesatning, og at Norge fortsat omfattes af disse planer,” siger kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.

Sat under pres
Hos konkurrenten SAS har man derimod modarbejdet lovændringen, da selskabet ikke har ønsker om at lade folk fra andre europæiske lande, Nordamerika eller Asien erstatte nordmænd, danskere og svenskere i cockpittene og kabinerne på selskabets langrutefly.

”Vi har ingen planer i den retning. Det er en del af vores strategi, at vi flyver med skandinaviske besætninger. Vi har derfor også modarbejdet den norske lovændring, som betyder, at norske arbejdspladser for kabinepersonale bliver sat under pres gennem import af billig arbejdskraft fra Asien,” forklarer SAS’ danske public affairs-direktør, Lars W. Andersen.

Konsekvenserne af lovændringen i Norge bør indgå i den danske regerings igangværende arbejde med en strategi for dansk luftfart, mener Lars W. Andersen.

”Det er aktuelt, at der ses nærmere på problemstillingen også i en dansk sammenhæng i forbindelse med en kommende dansk luftfartsstrategi. Alle vores konkurrenter med EU-registrerede fly kan lige nu flyve ud af Danmark med tredjelandsbesætninger,” pointerer Lars W. Andersen.

 

Relaterede artikler:

Truer med at opgive norske langruter

SAS overvejer klage efter Norwegian-forlængelse

Frygter ændring af udlændingelov