- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS: Emirates er en stærk konkurrent!

SAS er klar til at tage konkurrencen op med Mellemøsten-selskabet Emirates, der fra den 1. august vil flyve dagligt fra Dubai til København. Det forventes, at SAS vil få konkurrence på lokaltrafikken, mens Qatar Airways, Singapore Airlines og Thai Airways formentlig vil kunne mærke konkurrencen til destinationerne i Indien, Fjerne Østen og Australien.

Det kom ikke bag på SAS, da Dubai-baserede Emirates torsdag kunne offentliggøre København som selskabets 27. destination i Europa.

Fra den 1. august vil Emirates flyve dagligt mellem Dubai og København og tilføjer dermed årligt 170.000 sæder på ruten, der i forvejen trafikeres af SAS og Norwegian i vinterhalvåret. Tilsammen udbyder SAS (4 ugentlige afgange) og Norwegian (1 ugentlig afgang) årligtlidt mere end 50.000 sæder på ruten.

“Det er en stærk konkurrent. Vi har længe vidst, at de ville komme til København, så vi er forberedte,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President hos SAS.

Han fremhæver, at SAS har godt fat i det skandinaviske marked gennem firmaaftaler og agentprogrammer. “Vi er vant til konkurrence. Vi har en bedre tidtabel med henholdsvis nat- og dagflyvning, mens Emirates har dagflyvninger begge veje. Herudover har vi et godt netværk i Skandinavien,“ fastslår Per Møller Jensen.

Men det er formentlig ikke på lokaltrafikken til og fra Dubai, at Emirates er interessant. Selskabet er – ligesom konkurrenten Qatar Airways -særdeles stærk på destinationerne i Indien, Fjerne Østen og Australien via det gigantiske hub i Dubai.

Det bekræftes da også, at Københavns Lufthavn salgsdirektør Carsten Nørland. “Der er et meget stort trafikpotentiale til Asien og Australien. Vi har nu fået to meget stærke selskaber, der kan supplere de øvrige selskaber, der betjener dette område.“

Carsten Nørland afviser, at konkurrencen vil betyde færre passagerer til eksempelvis Singapore Airlines og Thai Airways. “Begge selskaber opererer med fyldte fly til og fra eksempelvis Australien. Vi mener, at der er et stort trafikpotentiale. Endelig skal man ikke glemme, at øget konkurrence også kan være til glæde for forbrugerne,“ siger salgsdirektøren.

Etableringen af Emirates-ruten til København har været næsten 10 år undervejs, så lufthavnens ledelse har formentlig ladet champagnepropperne springe, da nyheden blev en realitet torsdag formiddag.

Rent passagermæssigt vil derikkekommeflererejsende til og fra Københavns Lufthavn end eksempelvis to ekstra SAS-frekvenser mellem København og Stockholm kan bibringe. Men ankomsten af Emirates er prestigemæssigt en fjer i hatten for lufthavnen, der hermed får en af verdens mest ekspansive luftfartsselskaber på rutekortet.

Foto: Emirates bliver en hård konkurrent for SAS på lokaltrafikken til Dubai.