- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS vil etablere bemandingsselskab

Et gammelt kinesisk ordsprog siger, at “når forandringens vinde blæser, så bygger nogle vindmøller, mens andre bygger læhegn.” De store forandringer i luftfarten har hidtil fået SAS til at bygge læhegn, mens Norwegian har bygget vindmøller. Nu vil SAS tilsyneladende også med på vindmølle-modellen med beslutningen om at etablere irsk produktionsselskab og baser i Storbritannien og Spanien.

Og SAS er tilsyneladende klar til at gå hele vejen. Selskabet har tidligere kritiseret Norwegian for at udøve regelshopping gennem selskabets kreative forretningsmodel, men nu har SAS valgt samme retning. Det står lysende klart efter et interview med SAS´ kommercielle koncerndirektør Eivind Roald i det norske tv/radio-program NRK Dagsnytt Atten.

“Vi har aldrig kritiseret Norwegian for at etablere baser i Europa. Det er en fuldt åben og acceptabel model,” siger Eivind Roald i interviewet, inden har får spørgsmålet om, hvorvidt SAS skal have fastansatte medarbejdere på de europæiske baser, eller om de skal lejes ind.

“De skal i første omgang at lejes ind. Vi ser på muligheden for at etablere et eget bemandningsselskab så vi kan få det ind i koncernen. Et bemandingselskab har muligheden for at leje ud til andre selskaber, så vi ser det som en mulig forretningsidé fremover.” lyder det fra Eivind Roald.

Hvis SAS ikke selv når at få stablet et bemandingsselskab på benene, står andre klar til at hjælpe det skandinaviske flyselskab. Således også OSM Aviation, der er verdens største bemandingsselskab og etableret af den tidligere SAS-kaptajn Espen Høiby, der samtidig er bror til den norske kronprinsesse Mette-Marit.

“Vi vil gerne tilbyde vores tjenester til SAS, og vi har allerede en organisation i Storbritannien og Spanien,” siger Espen Høiby i samme tv-program på NRK.

Regime af sociale omkostninger
Eivind Roald forklarer i tv-programmet, hvorfor der er penge at spare for SAS ved den kommende manøvre med irsk produktionsselskab og europæiske baser.

Først og fremmest er reglerne for indregistrering af fly i Irland anderledes end i Skandinavien, hvilket samtidig betyder, at finansiering af fly med irsk registrering er billigere. Herudover er selskabsskatten i Irland på 11 procent, hvilket er noget lavere end i Danmark og Sverige med 22 procent samt Norge med 25 procent.

“Der er ikke tale om skatteshopping. Det er at drive selskabet på en fornuftig måde,” forklarer Eivind Roald.

En anden fordel for SAS vil være, at bruttolønningerne vil være lavere i både Storbritannien og Spanien, der er tiltænkt som baselande. Ifølge Eivind Roald er udgiften til en flykaptajn ansat i Skandinavien på 2,3 mio. norske kroner (1,9 mio. danske kroner, red) om året. Heraf er 1,3 mio. norske kroner den rene løn, mens den resterende del er sociale omkostninger og pensioner. En pilot ansat i Storbritannien tjener omkring 1,2 mio. norske kroner om året.

“Det er de sociale omkostninger, der er besparelsen. Der er etableret et regime af sociale omkostninger i Skandinavien,” mener SAS-direktøren.

De sociale omkostninger er blandt andet løn under sygdom og barsel, forsikringer og arbejdsgiverafgift, og hertil kommer pensionerne.

“Vi har hele tiden været optaget af at skabe et SAS som er stærkt økonomisk, og derfor må vi tilpasse os markedet,” forklarer Eivind Roald om årsagen til, at SAS har taget en kovending i selskabets forretningsmodel.

 

Relaterede artikler:

FPU: SAS kan forvente modstand fra fagforeninger

SAS-piloter tvivler på at de får gavn af ekspansion

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

SAS: Base i London er ikke regelshopping